Hoe vindt u een passende arbodienst?

0

Arbodiensten en verzuimbureaus zijn er in soorten en maten: er zijn er honderden in heel Nederland. Waar moet je op letten als je er een nodig hebt? Piet Vessies, adviseur HR van werkgeversvereniging AWVN, en Marco de Zeeuw, directeur van HR Navigator en de Arbokiezer, geven tips.

Arbodiensten en verzuimbureaus, ze staan klaar om werkgevers bij te staan bij het arbo- en verzuimbeleid. Dat moeten organisaties verplicht opstellen en uitvoeren volgens de Arbowet. Arbodiensten ondersteunen hierbij, dat gaat van risico-inventarisatie en –evaluatie en preventie tot verzuimbegeleiding en re-integratie.

Piet Vessies

Marco de Zeeuw

Het zijn er zo veel en het luistert zo nauw, dat Piet Vessies, adviseur strategisch HR en innovatie van werkgeversvereniging AWVN, er regelmatig vragen over krijgt. Arbokiezer is een online adviesdienst die kan helpen bij de selectie. Mede-oprichter Marco de Zeeuw ondersteunt jaarlijks meer dan 1000 werkgevers en spreekt zeventig arbodiensten op directieniveau.

Welke criteria zijn belangrijk als HR een arbodienst of verzuimbureau zoekt?

Piet Vessies: ‘Ik raad aan te selecteren op beschikbaarheid in de regio of landelijk bereik. Belangrijk is ook dat een bureau aansluit bij je eigen gezondheidsbeleid: investeer je er zelf al in dat je werknemers gezond, fit en vrolijk zijn, dan past een bureau bij je dat oog heeft voor preventie, curatie en amplitie. Met dat laatste bedoel ik het versterken van je werknemers. Is er veel verzuim vanwege lichamelijke klachten of psychische problemen, dan zoek je een bureau dat daarin gespecialiseerd is.’

Marco de Zeeuw: ‘Kijk inderdaad vooral naar het eigen gezondheidsbeleid en naar de actuele cijfers. Dat gaat verder dan alleen het verzuimpercentage. Wat zijn de voorspellingen voor komende jaren? Wat wil en kan de organisatie zelf? Hoe wordt uitval voorkomen? Sluit het verzuimprotocol nog aan op de uitdagingen van vandaag? Ik merk aan onze klanten dat de wensen zeer divers zijn. Het ene bedrijf wil vanaf de eerste ziektedag ontzorgd worden, de ander streeft vooral naar eigen regie. Ook de grootte van de organisatie en of je te maken hebt met kort of langdurige verzuim heeft invloed. Steeds vaker gaat het ook over duurzame inzetbaarheid en risicomanagement op bedrijfsgezondheid. Maar eerlijk is eerlijk: de verzuimcijfers zeggen vaak wel veel over wat een organisatie aan ondersteuning nodig heeft.’

Is de AVG nog iets om op te letten bij selectie?

Marco de Zeeuw: ‘De AVG was begin dit jaar vaak een thema, maar inmiddels hebben de meeste arbodiensten dit wel op orde. Vraag de arbodienst hoe hun systemen op die van de werkgever aansluiten en welke oplossingen zij hebben om samen met jou de regie over het verzuim te houden. Een groot issue is de vrij recente uitleg van de Autoriteit Persoonsgegevens over de spelregels bij verzuim. Ik hoor van veel klanten dat zij deze nieuwe uitleg wel erg ver vinden gaan. En toegegeven: zelf de regie voeren wordt hen ook wel lastig gemaakt. Ze mogen hun medewerkers vrijwel niks meer vragen, al helemaal niets medisch vastleggen en de bedrijfsarts mag uiteraard nog steeds geen medische informatie delen. ’

Piet Vessies: ‘De nieuwe privacywetgeving maakt het verzuimbeleid extra lastig voor werkgevers en bedrijfsartsen. Ze pleegden al zelfcensuur voordat de AVG inging. Wij vinden het niet logisch dat medische gegevens nu geheim moeten blijven voor de werkgever, terwijl de werkgever wel gerichte acties moet ondernemen om de medewerker weer snel en verantwoord te kunnen laten werken. Begin volgend jaar is een evaluatie van de AVG gepland: wij pleiten voor een minder strikt privacybeleid.’

In het verleden kwamen arbodiensten niet altijd positief in de media. Hoe scheid je het kaf van het koren

Piet Vessies: ‘Het kiezen van een passend bureau is elke keer een puzzel. Je loopt het risico dat een grote arbodienst in Noord-Oost-Groningen geweldig werk verricht, maar in Limburg slecht bekend staat. Het blijft mensenwerk. Zowel van de kant van de werkgever als van de werknemer ligt er veel druk op de bedrijfsarts. Wij krijgen klachten van werkgevers dat ze teveel aan de kant staan van de zieke werknemer en omgekeerd.’

Marco de Zeeuw: ‘Wij horen natuurlijk over elke arbodienst goede en minder goede verhalen. De laatste tijd gaan deze vooral over de beschikbaarheid en bereikbaarheid van de bedrijfsarts. De schaarste en het verloop is zo groot dat langdurig zieke medewerkers in twee jaar tijd te maken krijgen met een handvol bedrijfsartsen. Elke keer moeten ze dan weer hun verhaal doen, dat is niet fijn.’

Is het aan te raden een vergelijkingssite in te schakelen?

Piet Vessies: ‘Ik zou wantrouwend zijn dat arbodiensten die betalen bovenaan komen te staan. Daarom zou ik bedrijven adviseren geen arbo-makelaar in te schakelen, maar zelf de afweging te maken.’

Marco de Zeeuw: ‘Ik snap de argwaan wel een beetje, want helaas zijn er in de markt vergelijkingssites actief waarvan de betrouwbaarheid te wensen overlaat. Bij hen is bijvoorbeeld maar een beperkt aantal aanbieders aangesloten en soms zijn deze websites zelfs van een arbodienst zelf. Niet echt onafhankelijk. Ook zijn er consultancy bedrijven die zogenaamd onafhankelijk adviseren, maar ondertussen een meerderheidsbelang hebben in een aantal arbodiensten. Bij HR Navigator en Arbokiezer werken wij niet zo. Wij  zijn volledig transparant: onze dienst is gratis voor de klant en arbodiensten betalen voor opname in de databank. Kiest de klant voor een van de arbodiensten, dan krijgen wij provisie. Met iedereen hebben we exact hetzelfde contract.’

Welke vraag moet HR zeker stellen in het eerste contact met een arbodienst?

Marco de Zeeuw:  ‘Leg vooral de uitdagingen van de organisatie bij hen neer. Welke oplossingen heeft de arbodienst daarvoor in petto? Check of ze ervaring hebben in jouw sector en over voldoende capaciteit beschikken in jouw regio. Uiteindelijk is een belangrijke variabele de persoonlijk klik met je vaste contactpersonen.’

Piet Vessies: ‘Ik zou vragen of de arbodienst een toekomstvisie heeft. Hoe ziet het gezondheidsbeleid er anno 2025 uit? Een aantal diensten zal dan door de mand vallen, omdat ze hun bestaansrecht vooral danken aan het hier en nu.’

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer