Het belang van een personeelsuitje

1

Een personeelsuitje brengt medewerkers in een heel andere omgeving, sfeer en situatie. Het zorgt ervoor dat collega s elkaar met andere ogen gaan zien. Wat is het belang hiervan?

Goed personeel hebben is één, het vasthouden een totaal ander verhaal. Een personeelsuitje kan een goede bijdrage leveren aan het binden en boeien van medewerkers. Een informeel en prettig samenzijn met collega’s doorbreekt het dagelijks patroon. Door gezelligheid en vertier creëer je een wij-gevoel tussen collega’s. Als ze elkaar beter leren kennen, draagt dat bij aan een goede sfeer op de werkvloer en werken ze beter samen. Zeker nu de crisis langzaam wegebt, gaan mensen weer jobhoppen. Met onder andere een goede sfeer kun je medewerkers langer “vasthouden”.
Groepsdynamiek

Een personeelsuitje bevordert de groepsdynamiek. Je vergroot de teamspirit op een leuke manier doordat je elkaar buiten kantooruren ook op een andere en ontspannen manier treft. Een goede teamspirit bevordert de productiviteit, creativiteit en ondernemersgeest van medewerkers. Door een combinatie van plezier en activiteiten ontstaan verrassende situaties. Je ontdekt bijvoorbeeld bepaalde eigenschappen van mensen die je misschien nog helemaal niet kende, of je praat over onderwerpen die je op het werk niet aansnijdt. Een bedrijfsuitje creëert eenheid op de werkplek.
Aandacht menselijk kapitaal

Een kerstpakket is voor velen een belangrijke blijk van waardering. Het draagt bij aan een positief gevoel over de werkgever. Uit meerdere studies blijkt dat bedrijven, die aandacht besteden aan hun menselijk kapitaal, ook daadwerkelijk beter presteren. Dat blijkt bijvoorbeeld uit een onderzoek op dit onderwerp van Van Deursen uit 2010 bij twee bedrijven in de automobiel industrie. Ook De Kok en Telussa (2006) beweren dat bedrijven met een sterke focus op hun personeel financieel beter presteren dan anderen. Een personeelsuitje is dan een van de middelen om medewerkers te motiveren en de onderlinge banden te versterken.  Het geeft het saamhorigheidsgevoel binnen de organisatie een flinke oppepper. En dat is juist nu in deze moeilijke tijden absoluut geen overbodige luxe.
Trek die portemonnee open

Door de crisistijd houden veel bedrijven de hand op de knip en bezuinigen juist op het personeelsuitje. De gevolgen daarvan op korte termijn zijn misschien prettig voor de organisatie, maar op langere termijn kan het zeker consequenties hebben. Als straks de economie weer flink aantrekt, krijgt het jobhoppen weer een sterke impuls. En dan blijkt dat de goede werksfeer en het goede onderlinge contact tussen collega’s vaak doorslaggevend is bij de keuze om wel of niet van baan te wisselen. Investeren in een bedrijfsuitje is dus niet alleen maar een kostenpost, de organisatie wint er ook veel mee. Wist je dat de fiscus tot een bepaald vast bedrag of bepaald percentage van het loon meebetaalt? Dat gebeurt in de vorm van een onbelaste vergoeding aan de werknemer.
De geschiedenis van het bedrijfsuitje

In Japan waren werkweken van honderd uur heel gewoon en veel werknemers werkten zich letterlijk kapot. Bedrijven realiseerden zich al snel dat ontspanning van groot belang was. Het principe “work and play” is dan ook een Japanse uitvinding dat naar de rest van de wereld is uitgewaaid. Misschien gaat het te ver om te zeggen dat het bedrijfsuitje het leven heeft gered van veel Japanners maar toch is dat niet zo ondenkbaar. Japanners kennen een typische groepsgeest en een bedrijfsuitje versterkte dit belang. Individualisme was een totaal onbekend concept. Collega’s stonden op dezelfde hoogte als familie, en activiteiten buitenshuis werden bij voorkeur met hen ondernomen. Vandaar dat de gemiddelde Japanner vroeger zeker één keer per week een bedrijfsuitje vierde. Maar inmiddels hebben ook in Japan verschuivingen plaatsgevonden op sociaal en maatschappelijk gebied. Het groepsbelang is er nog steeds maar minder prominent dan een jaar of twintig geleden. Bedrijfsuitjes worden nog steeds gevierd maar zijn niet meer van levensbelang.
Lees ook: 6 tips voor het vieren van jubilea

[([002_RBIAdam-image-1568035.jpeg])]

Inzet op maat

Van 4 tot 6 november wordt het (gratis) vakevent Inzet op Maat gehouden. Hier ontmoet je alle belangrijke spelers op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Het event biedt een veelzijdig programma over alles wat met duurzame inzetbaarheid te maken heeft. Met ondermeer een keur aan workshops en presentaties. Inzet op Maat, gratis toegankelijk bij voorinschrijving.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Eric van Eijk op

    Helemaal mee eens.
    Tevreden werknemers zorgen voor een betere omzet.
    Er zou meer door maager met de mensen gesproken moeten woden en niet door een standaard werktevredenheidsonderzoek maar meer via gesprekken.

    Je merkt dat veel organisaties standaard opzetten maken.
    Bijvoorbeeld: mensen moeten meer rouleren want dat vinden werknemers fijn.
    Soms wel, soms niet.
    Er zijn ook mensen die doodongelukkig worden van rouleren.

    Indien managers meer weten wat er in hun mnsen omgaat zij betere managers kunen zijn en daardoor zorgen voor betere bedrijfsresultaten.

    Bedrijfsuitjes dienen dit resultaat, du geen weggegooid geld.