Een op acht werknemers heeft burn-outklachten

2

Werknemers met een baan met hoge werkdruk en weinig sociale steun van collega’s en leidinggevenden, hebben relatief vaak last van burn-outklachten.

In totaal 13 procent van de werknemers, ruim 900.000 mensen, gaf aan vorig jaar last te hebben gehad van deze klachten. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Burn-outklachten zijn onder meer gevoelens van vermoeidheid en emotionele uitputting. Vier op de tien werknemers heeft te maken met een hoge werkdruk, ongeveer 22 procent van hen heeft last van de vermoeidheidsklachten. Werknemers met een partner en kinderen hebben gemiddeld minder last hiervan.

In 2008 is het aandeel werknemers met klachten van burn-out gestegen, daarna is het nagenoeg gelijk gebleven.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Karel de Vries op

    Is het gelijk blijven van het aantal werknemers dat last heeft van een burn-out niet te wijten aan:
    1. toename werkloosheid en ontslagen ( is voor een bedrijf een risico-groep, die wil je als eerste kwijt )
    2. angst vanwege de recessie om je klachten te melden, dit staat m.i. staat bijna gelijk aan de melding dat je ongeschikt bent voor je functie

  2. Leadership Management Arjan v h Ende op

    Het feit dat medewerkers bang zijn te melden dat zij de werkdruk als (te)hoog ervaren zegt al iets over het gevoel van veiligheid – of liever gezegd – het ontbreken van gevoel van vertrouwen en veiligheid binnen de organisatie. Wil je als organisatie, als ondernemer wel het risico lopen dat je medewerkers het werk niet meer kunnen volhouden?

    Enig idee wat het een werkgever kost wanneer medewerkers langdurig in de ziektewet komen?

    Welke rol gaat het imago van een werkgever spelen wanneer ziekteverzuim niet tijdig en correct wordt opgepakt? Als medewerkers het gevoel hebben hun werk niet meer aan te kunnen zegt dat mogelijk iets over de capaciteiten, kennis, vaardigheden en ervaring van de betreffende medewerker. Het kan evengoed ook heel duidelijk maken dat de taken en/of functies niet meer in balans zijn of dat de betreffende medewerker naar een hogere taakvolwassenheid begeleidt moet worden. dat vraag van zowel medewerker als werkgever/leidinggevende extra inspanningen. Maar wel inspanningen die dubbel en dwars de moeite waard zijn om in te investeren.

    Geen enkele organisatie zit te wachten op uitgebluste medewerkers en een toename van ziekteverzuim. Geen enkele organisatie zit te wachten op een minder positief imago en geen enkel bedrijf wil volgens mij bekend staan als : niet ge?nteresseerd in medewerkers of niet willen investeren in medewerkers. Medewerkers zijn uitermate belangrijk kapitaal voor organisaties.

    Wat is de kracht van je bedrijf als de infrastructuur en hardware 100% in orde zijn maar er geen gemotiveerde en gekwalificeerde mensen zijn om op het juiste moment, op de juiste manier op de juiste knoppen te drukken?

    Leadership Management – Arjan van het Ende – tel. 06-1085 3216