De kunst van het complimenten geven

1

Op 1 maart was het de dag van de complimenten. Dat er speciaal een dag voor in het leven is geroepen zegt al genoeg. We vinden het moeilijk om uit onszelf, spontaan complimenten te geven.

Dominique Jones schreef er een aardig artikel over. Ze begint met de constatering dat iedereen anders op lof reageert. Sommigen vinden het overdreven of voelen zich opgelaten, anderen raken ervan in de war of zijn juist zeer enthousiast. 
Hoe ouder we worden, hoe meer we complimenten waarderen. Maar nog steeds hebben we moeite met complimenten te geven of ze te ontvangen. Lof wordt als een waardevolle beloning gezien. “Praise is priceless, yet it costs nothing.”

Maar hoe geef je nu op effectieve wijze complimenten?

  1. Ze moeten op het juiste moment worden gegeven.
    Dit betekent dat ze gegeven moeten worden als je er voldoende tijd voor hebt en het vertoonde gedrag recent heeft plaatsgevonden. Benoem het specifieke gedrag dat vertoond werd. En wacht daar dus niet te lang mee.
  2. Ze moeten oprecht zijn.
    Complimenten moeten uit het hart komen. Jones geeft het voorbeeld van een directeur die medewerkers een handgeschreven briefje stuurde om hen te complimenteren. Deze extra moeite werd door de betreffende medewerkers zeer gewaardeerd.
    Het beste is de lof face to face toe te zwaaien. Oogcontact en lichaamstaal zijn belangrijke onderdelen bij dergelijke communicatie.
  3. Ze moeten op de juiste wijze uitgesproken worden.

    De woorden die je gebruikt hebben minder impact dan de manier waarop je ze uitspreekt. Hou daarbij ook rekening met de context waarin je dingen zegt.
    De ’toon’ is de manier waarop je iets zegt of schrijft, of wat je lijkt te zeggen door middel van lichaamstaal. Bij het geven van complimenten moet je geïnformeerd, professioneel en oprecht overkomen. Gezichtsuitdrukkingen, stemvolume, stemhoogte en spreeksnelheid bepalen mede hoe complimenten overkomen. De toon van een geschreven boodschap wordt bepaald door de gekozen woorden, de zinslengte en de lengte van de paragrafen.

  4. Ze moeten specifiek zijn.
    Lof moet niet zomaar een complimentje zijn. Als je echt bepaald gedrag wil bevorderen moeten complimenten specifiek dat gedrag adresseren. Ga echt specifiek in op het betreffende goede gedrag of de uitstekende prestatie. Zoom in op individuele sterktes en geef aan waarom je de prestatie van hoog niveau vindt.
  5. Ze moeten niet overdreven worden.
    Als je iets te vaak herhaalt verliest het zijn kracht. Medewerkers voelen precies aan wanneer een compliment slechts een holle frase is. “Goed gedaan” zeggen is waardevol voor het creëren van een positieve werksfeer. Maar je wil voorbeeldgedrag echt belonen. En omdat dat op het juiste tijdstip, oprecht, op de juiste toon en specifiek moet zijn, moet je complimenten alleen geven als een medewerker echt een exceptionele prestatie heeft geleverd.
  6. Combineer ze niet met kritiek.
    Vermijd het woord “maar” bij het geven van complimenten. Bij het geven van feedback wordt vaak het ‘sandwich-model’ gebruikt, maar bij het geven van complimenten moet je dat niet doen. Je wilt iemand alleen prijzen. Het verpakken van kritiek in een compliment heeft een averechts effect. Scheid dus het geven van kritiek van het geven van complimenten.
    Betrokken medewerkers zijn productiever, klantgerichter en vertonen minder verloop. Goed gegeven complimenten kunnen medewerkers echt helpen bij het betrokken maken en houden van medewerkers. Daar kun je als organisatie dus maar beter in investeren.  
     

Het artikel, inclusief leuke afbeeldingen, is op het blog van halogen software te lezen.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie