Blog‘Een burn-out heeft niks te maken met werkdruk’ – Wat dan wel?

0

Mark Tigchelaar: ‘Een burn-out heeft niets te maken met werkdruk’. Hoewel de meningen verdeeld zijn, schijnt er wel een duidelijke oplossing te zijn: focus. Hierbij één hele simpele strategie voor HR.

In het nieuwste boek “Focus aan|uit” van Mark Tigchelaar, staat dat het vergroten van focus de missing link is in stressreductie. Om er nog een schepje bovenop te doen zegt hij dat een burn-out niets te maken heeft met werkdruk. In mijn opinie, kan werkdruk in combinatie met andere factoren wel degelijk leiden tot een burn-out. Ik moet echter bekennen dat focus een hele waardevolle manier is om werkdruk, of beter gezegd, de ervaren werkdruk, te verlagen.

Graag zou ik met u inzoomen op het fenomeen focus en deel ik alvast één hele simpele strategie om ervoor te zorgen dat uw medewerkers met meer focus kunnen werken. Uiteraard hangt de mate van focus af van heel veel verschillende factoren, waar u als werkgever of leidinggevende niet altijd invloed op heeft. De strategie die ik vandaag deel, valt wel degelijk onder uw invloedssfeer.

Full focus werken

De definitie van focus is scherpstellen of de aandacht richten op één ding. Het leven anno 2019 is hectisch en het valt dan ook niet mee om full focus te werken. Er zijn vaak vele zaken die onze aandacht vragen, waardoor wij ons onvoldoende kunnen concentreren. Concentratie kan op verschillende manieren weglekken, waaronder:

  • Te veel interne prikkels. To do lijstjes die in ons hoofd bewaard worden, zorgen voor teveel afleiding. Gedachten dwalen telkens af naar acties die nog gedaan moeten worden;
  • Te veel externe prikkels, waaronder mail, What’s app, telefoon, of werken in kantoortuinen;
  • Te veel kleine projectjes i.p.v. één of twee grote projecten;
  • Te weinig brandstof (energie) doordat er onvoldoende herstelmomenten worden ingebouwd of doordat de kwantiteit of kwaliteit van slaap laag is.

Samenvattend kunnen we zeggen dat de eerste drie redenen ervoor zorgen dat er heel veel geschakeld wordt tussen taken of activiteiten. Continu schakelen is killing voor een goede focus. Onderzoek naar de werking van het brein laat zien dat we slecht in staat zijn om te “switch tasken”. Het kost heel veel energie en is een enorme tijdverslinder. De diversiteit en de hectiek in het huidige werk vraagt om een nieuwe manier van werken. In het boek van Mark Tigchelaar, maar ook in het boek Getting Things Done (GTD) van David Allen, wordt veel aandacht besteed aan deze nieuwe en zeer effectieve manier van werken. Een aanrader om uzelf en uw medewerkers hierin te trainen, zodat interne en externe prikkels tot minder focusverlies leiden.

  • Voldoet uw organisatie aan de Arbeidsomstandighedenwet? Bekijk of u alles heeft geregeld en voorkom boetes.

    Download de whitepaper

     

     

Tekort aan brandstof of energie

Als psycholoog en stresscoach geef ik een tip omtrent het laatste concentratielek, namelijk te weinig brandstof of energie. Bij alle mensen die ik begeleid, constateer ik vrijwel altijd een ernstig energietekort. Dit veroorzaakt enorme problemen op het gebied van focus. Doordat de focus vermindert, vermindert hun productiviteit en gaan zijn nog harder werken. Op deze manier proberen zij hun productiviteitsverlies te maskeren. Dit gebeurt overigens vaak volkomen onbewust.

Als ik tijdens een coach-sessie vraag hoe hun dag er globaal uitziet, valt mij twee dingen op.

  • Meestal worden pauzes overgeslagen;
  • ‘s Avonds wordt er doorgewerkt.

Als deze manier van werken gedurende een langere periode aanhoudt, heeft dit ook nog eens ernstige consequenties voor de kwantiteit en kwaliteit van slaap. Op den duur is de kans groot dat iemand uitvalt omdat de batterij echt leeg is.

Praktische tip

Mijn eenvoudige tip is dan ook: zorg dat uw medewerkers pauzeren. Pauze is een moment waarbij de aandacht even volledig mag afdwalen. Geen cognitieve taken. Taken waarbij men (nieuwe) kennis moet verwerken of, waarbij geheugen, aandacht of bewustzijn vereist is, zijn in een pauze dus uit den boze. Praktisch gezien houdt dit in: geen werkoverleg, geen ritje in de auto van locatie A naar B, geen pauze achter de laptop, geen social media of ander telefoongebruik, et cetera.

Het is uitermate belangrijk dat het brein tijdens de pauze tot rust komt waardoor na de pauze weer gefocust kan worden op de cognitieve taken. De beste manier van pauzeren is wandelen in de buitenlucht. Het liefst alleen en anders met collega’s zonder werk te bespreken.

De tip lijkt eenvoudig, maar de implementatie ervan vereist heldere communicatie over het belang/nut van pauze en het aanspreken van elkaar op het nemen van pauze. Soms neemt een medewerker geen pauze omdat hij of zij denkt daar geen tijd voor te hebben, maar ik hoor heel vaak dat medewerkers een organisatiecultuur waarnemen waarin het ongebruikelijk is om écht pauze te nemen. In het laatste geval zou ik adviseren: stap uit de cultuur waarin het “normaal” is om geen pauze te nemen. Ook in de (late) avonduurtjes mag de pauzeknop wat mij betreft wat vaker ‘aan’. Herstellen van de dag en voorbereiding op de nacht is essentieel voor een goede nachtrust. Op korte termijn lijkt doorknallen tot de hoogste productie te leiden. Op lange termijn is het inlassen van voldoende herstelmomenten essentieel om goed te kunnen blijven presteren. Veel succes met de implementatie.

Lees meer over:

Over Auteur

Agathe Hania

Agathe Hania is psycholoog en stresscoach bij Hania | Coaching | Training | Advies. Zij begeleidt werknemers die burn-out zijn geraakt en ondersteunt MKB-organisaties om verzuim te voorkomen.

Reageer