6 psychologische inzichten voor de ideale werkplek

2

Heb je je werkplek zelf mogen inrichten? Staan er planten in de buurt? Kun je uit een raam kijken? Dit zijn allemaal factoren die invloed hebben op het welbevinden van medewerkers. Jeremy Dean geeft daarom zes, op psychologische inzichten gebaseerde tips, voor het creëren van de ideale werkplek.

1. Vermijd, indien mogelijk, kantoortuinen

In theorie zouden kantoortuinen communicatie en het teamgevoel moeten verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat er in kantoortuinen inderdaad iets beter gecommuniceerd wordt. Er is echter geen bewijs voor beter functionerende teams (Kim & Dear, 2012). Het minieme voordeel van betere communicatie wordt teniet gedaan door de nadelen van het werken in kantoortuinen. Kantoortuinen zijn lawaaierig, niet goed voor de concentratie en er is een gebrek aan privacy.

Medewerkers die een eigen ruimte of kantoor hebben zijn meer tevreden met hun werkomgeving. Echter, ook in kantoortuinen kunnen afgeschermde ruimtes gecreëerd worden en ruimtes met wat meer privacy.

2. Een rommelig of opgeruimd bureau?
Helpt of hindert een rommelig bureau? Is een rommelig bureau inderdaad een indicatie voor een rommelige geest? Onderzoek toont aan dat orde en wanorde verschillende psychologische consequenties hebben.

In een experiment werd aangetoond dat een rommelig bureau creativiteit aanmoedigt, terwijl een netjes opgeruimd bureau wijst op conformiteit en goed moreel gedrag. Er is dus zowel voor het rommelige als het opgeruimde bureau iets te zeggen. Het hangt er vanaf welk gedrag je als werkgever wilt stimuleren.

3. Rond is mooi
Onderzoek over rond versus recht is wel eenduidig. In een studie van Dazkir en Read (2011) werden deelnemers interieurs met heel veel rondingen getoond en interieurs met heel veel rechte hoeken.  De deelnemers aan dit onderzoek vonden de interieurs met veel rondingen kalmerend. In ruimtes met veel ronde vormen ontspanden zij beter. Deze bevindingen werden min of meer bevestigd in een ander experiment. Mensen vinden ruimtes met veel rondingen mooier (Vartanian et al., 2013).

4. Een ruimte met uitzicht (of een foto van een uitzicht)
Een lekker wandeling in de natuur heeft een kalmerend effect. Er is zelfs een studie die aantoont dat een wandeling in de natuur het geheugen met 20% kan verbeteren.

Maar kan dit effect gerepliceerd worden door de natuur een klein beetje in het kantoor te brengen? Berto (2005) heeft dit getest. Zij concludeerde dat alleen al het kijken naar plaatjes met natuurlijke vergezichten de cognitieve functie verbetert. Sterker nog, het kijken naar plaatjes of foto’s met natuurlijke landschappen reduceert stress en is goed voor de gezondheid en het welzijn van mensen in het algemeen (Verlarde & Teit, 2007).

5. Planten
Als een wandeling in de natuur of het kijken naar plaatjes met landschappen een positief effect heeft, dan zullen planten dat toch ook wel hebben? Dat klopt inderdaad. Uit onderzoek van Raanaas et al. (2011) blijkt dat wanneer mensen verblijven in een ruimte met vier planten hun concentratieboog verbetert in vergelijking met mensen (controlegroep) die geen planten in de buurt hebben.

6. Decoreer
Het schone, steriele kantoor wordt gezien als de omgeving waarin het harst gewerkt kan worden.

Deze aanname wordt in een experiment van Knight & Haslam (2010) verworpen. In dit experiment werden de prestaties van deelnemers in kale, minimalistisch ingerichte kantoorruimtes vergeleken met de prestaties van mensen voor wie het kantoor werd ingericht door de onderzoekers en mensen die zelf hun kantoor mochten inrichten.  Aangeklede, ingerichte kantoren blijken beter voor het welzijn, de concentratie, het oog voor detail en het omgaan met informatie. De mensen die zelf hun kanoor mochten inrichten bleken het productiefst en waren het meest tevreden. Ze voelden zich beter thuis.

De ideale werkplek heeft dus mooie rondingen, planten en een mooi, natuurlijk uitzicht.

Deze tips voor het op ideale wijze inrichten van kantoren zijn te vinden op het PsyBlog.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Is al een oud onderwerp. Heb ik in 1984 al les over gegeven aan Cornell University in New York. Zelfde soort inzichten als bovenstaande tips gaf ik daarbij: nog wat aanvullingen: kleuren, stoffen en verlichting kunnen helpen om delen van de ruimte als ondersteuning van groepsgevoel en samenwerking te versterken. Waarom zijn deze inzichten indertijd niet gebruikt? Omdat vaak een architect vanuit zijn opvattingen ipv een gedragswetenschapper de hoofdlijnen van ontwerp en inrichting bepaalt en daarna de kosten van inrichting door inkoop vastgelegd worden. (zie Kremer en Stringer in Handbook of Environmental Psychology 1987) Uit onderzoek blijkt dat investeren in een goede werkomgeving loont. zie ook: Becker, F. (2002) Improving organizational performance by exploiting workplace flexibility, Journal of Facilities, 1(2), 154-163. – See more at: http://www.human.cornell.edu/bio.cfm?netid=fdb2#sthash.y14GX40X.dpuf

  2. Anne-Lies van Overbeek op

    We hebben het vaak over inrichting en werkomgeving.
    The Get Organized Company treft veel wanorde aan op werkplekken. Ook op nieuwe werkplekken waar de inrichtingen geweldig zijn Maar als werknemers met hun werkmateriaal niet op orde zijn en veel tijd verliezen met zoeken en het goed indelen van hun werk kan daar een geweldige inrichting niets aan veranderen. Eerst op orde zijn dan de omgeving verbeteren.