6 manieren waarop werknemersrelaties van belang zijn

1

In een nieuwe studie van consultant Cornerstone OnDemand in samenwerking met Northwestern University worden de negatieve effecten van het aannemen van slechte medewerkers gekwantificeerd.

In het rapport Toxic Employees in the Workplace wordt gemeld dat 3 tot 5 procent van alle medewerkers ‘giftig’ is (bijvoorbeeld: zij misdragen zich, gebruiken geweld, zijn verslaafd aan drugs of alcohol of maken zich schuldig aan seksuele intimidatie, etc.). Deze ‘giftige’ medewerkers maken de kans groter dat anderen zich ook gaan misdragen.

Deze studie is onderdeel van een grotere studie naar het belang van sociale relaties op het werk. Deze blijken net zo belangrijk voor de productiviteit van een medewerker als de aard van het werk zelf. In deze studie wordt gekeken hoe vriendschap, of het gebrek daaraan, gedrag op het werk beïnvloed.

6 manieren waarop relaties impact hebben op de werkvloer

Hieronder een overzicht van zes manieren waarop relaties tussen medewerkers van vijandig tot vriendschappelijk invloed hebben op de werkomgeving. Dit overzicht is samengesteld door Dr. Michael Housman, data-analist bij Cornerstone OnDemand.

1. Medewerkers nemen eerder ontslag als ze ‘giftige’ collega’s hebben. Er is een (tot) 54% grotere kans dat medewerkers opzeggen als er een rotte appel zit in een team van 20 medewerkers.
2. Medewerkers die via referral recruitment binnenkomen, zijn beter. Medewerkers die aangedragen worden door huidige medewerkers van de organisatie zeggen 8 tot 20 procent minder snel hun baan op. Bovendien zijn ze productiever en misdragen zij zich minder vaak.
3.Vrienden op het werk maken gelukkiger. Door relaties voelen we ons verbonden, zijn we productiever, meer gemotiveerd en minder snel geneigd om onze baan op te zeggen.
4. Sociaal netwerken is een sterke voorspeller van succes bij medewerkers. Het blijkt dat bij medewerkers met klantencontact het social media-gedrag direct correleert met productiviteit. Actieve sociale netwerkers halen meer opdrachten binnen en handelen servicegesprekken beter en sneller af dan medewerkers die niet actief zijn op sociale media.
5. Trainers zijn succesvoller als zij een sociale en betrokken sfeer weten te creëren. Trainers die kameraadschap en vriendschap in hun klaslokaal bevorderen zorgen voor trouwere medewerkers. Dienstverbanden van deze betrokken en sociaal verbonden medewerkers zijn wel twee tot drie keer langer dan dienstverbanden van medewerkers die getraind werden door trainers die daar tijdens hun training geen aandacht aan besteedden.
6. De leidinggevende van een medewerker is zeer bepalend voor de lengte van het dienstverband en de productiviteit. Vooral de eerste leidinggevende bij een organisatie heeft een hele grote invloed op de prestaties van medewerkers, tot wel jaren later.

Bron: TLNT

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Ivo Borggreve op

    als docent merkte ik ook dat stuenten beter presteren als zij zich veilig voelen, dat zal als medewerker niet anders zijn.