4 tips voor een LGBT-vriendelijke werkplek

0

Bedrijven kunnen (tien)duizenden euro’s besparen door LGBT-personeel bewust een fijne en veilige werkplek te bieden. Hieronder vind je vier tips hoe je dat kunt doen.

Uit onderzoek van Out Now blijkt dat nogal wat LGBT’ers (lesbians, gays, bisexuals, transgenders) niet of niet volledig uit de kast durven komen op hun werk. Vaak heeft dat volgens het onderzoek te maken met een gevoel van onveiligheid, een idee dat hun geaardheid niet geaccepteerd zal worden. Maar soms komt het ook door een LGBT-onvriendelijk klimaat, bijvoorbeed als mensen in de pauze tegen elkaar grappen: ‘Hé, doe eens niet zo gay joh.’

Geslotenheid kost geld

Op twee manieren kost het niet-volledig-uit-de-kast-komen organisaties veel geld. In de eerste plaats zijn LGBT’ers eerder geneigd te vertrekken. Vergeleken met andere mensen, willen de LGBT’ers die (deels) nog in de kast zitten dubbel zo vaak weg bij de huidige organisatie. Een gebrek aan openheid over zoiets belangrijks als je seksualiteit zorgt dus voor een veel hoger verloop. In Nederland kan volgens het rapport een derde van de LGBT’ers niet volledig open zijn over zijn of haar seksuele geaardheid.

Daarnaast daalt de productiviteit fors. In veel organisaties is netwerken en samenwerken essentieel geworden. Daarvoor is vertrouwen en veiligheid noodzakelijk, evenals het idee dat je goed met elkaar op kunt schieten. Mensen die een rem op hun contacten voelen, zullen dus niet het volle potentieel bereiken van hun kantoorcontacten.

Voor de Nederlandse economie als geheel gaat het om een verlies van miljarden, en per bedrijf dus om duizenden of tienduizenden euro’s. Meer hierover in het rapport LGBT Diversity: Show Me The Business Case.

LGBT-vriendelijk werkgeverschap

Als werkgever kun je een paar dingen doen om mensen zich in alle gevallen gezien en geaccepteerd te laten voelen.

  • Creëer een heldere en sterke cultuur van inclusie. Het is niet genoeg om eenmalig een persberichtje te schrijven over je commitment aan het thema inclusie. Je moet doen wat je zegt, op heel veel lagen en manieren. Het moet terugkomen in leiderschapsprogramma’s, er moet over gepraat worden, het moet in álle handboeken staan, et cetera. De boodschap dat iedereen welkom is en dat negativiteit niet getolereerd wordt, moet overal helder zijn, van de boardroom tot de postkamer.
  • Creëer netwerken van LGBT’ers. Zorg dat mensen elkaar kunnen vinden, en faciliteer dat in het begin ook. Een van de belangrijkste redenen voor mensen om te blijven, is wanneer ze waardevolle contacten (noem het vriendschappen) hebben. En die zijn soms makkelijker te vinden in een sub-groep.
  • Creëer gelijke mogelijkheden voor iedereen. Sommige regels of regelingen (zoals ouderschapsverloven) zijn gemaakt in tijden waarin ongecompliceerde heteroseksualiteit de norm was. Inmiddels hebben we gescheiden en samengestelde gezinnen, LGBT-relaties, et cetera. De diversiteit aan vormen is gegroeid, terwijl de regelingen vaak nog uitgaan van ouderwetse standaardrelaties.
  • Laat op allerlei manieren zien hoe belangrijk diversiteit voor je is. Een van de meest interessante Nederlandse voorbeelden was de politieboot die recent meevaarde tijdens de Amsterdamse Gay Pride: daarmee toonde de korpsleiding heel zichtbaar haar commitment aan het thema.

En daarnaast is het volgens de onderzoekers gewoon een kwestie van gezond verstand. Diversiteit zorgt voor creativiteit, groei en innovatie. Investeren in diversiteit, betekent dus investeren in de toekomst van je organisatie.

Bron: Corner Stone On Demand 

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.