Yacht stopt pilot met flexibele arbeidsvoorwaarden

6

Een pilot waarbij Yacht-medewerkers zelf invulling mochten geven aan hun arbeidspatroon en arbeidsvoorwaarden, wordt niet verlengd. Te weinig medewerkers waren geïnteresseerd.

 

Werknemers konden kiezen voor een 1664-urig arbeidsjaar, in plaats van een 40-urige werkweek. Dat komt neer op 32 uur per week. Mensen konden meer werken als ze dat wilden en werden daar ook voor betaald. Maar ze konden ook zó schuiven met hun uren dat ze bijvoorbeeld een langere zomervakantie hadden. Met dit nieuwe systeem wilde Yacht aansluiten op de individuele wensen die mensen in een bepaalde levensfase kunnen hebben.

Weinig animo

Volgens Ellen Schuit, HR-directeur van Yacht, was de animo echter laag: ‘17 mensen gaven aan mee te willen doen aan de pilot, dat komt neer op een paar procent. En dat was voor ons te weinig om mee door te gaan. We merkten dat het allemaal veel uitleg behoefde, terwijl we hoopten dat het systeem zichzelf zou uitleggen. Als ik erop terugkijk vind ik het nog steeds een mooi systeem, maar als het niet werkt moet je ook het lef hebben om ermee te stoppen. We zijn een ervaring rijker.’

Verklaring

Hoe komt het dat het systeem niet gewerkt heeft? Schuit: ‘Ik denk dat mensen meer behoefte hebben aan duidelijkheid dan aan flexibiliteit. Mensen die bij ons werken zijn geen zzp’ers die financiële onzekerheid voor lief nemen. Het zijn mensen die in veel gevallen een hypotheek te betalen hebben en dan ook de zekerheid willen hebben wat er aan het einde van de maand bijgeschreven wordt op de rekening. De 17 mensen die meededen aan de proef, waren ook allemaal mensen zonder al teveel financiële verplichtingen als hypotheek of kinderen. Misschien staan zij wat onbekommerder in het leven.’

Sectoren

Hoewel de proef in deze vorm niet wordt voortgezet, gaat Yacht toch kijken of er een meer persoonlijke benadering van arbeidsvoorwaarden mogelijk is. ‘Het aloude kopen van vakantiedagen biedt voor veel mensen al voldoende flexibiliteit, maar wellicht kunnen er elders nog dingen aangepast worden. Daarbij gaan we ook kijken naar verschillende sectoren. We hebben het vermoeden dat in bijvoorbeeld de HR en bij de overheid mensen iets meer interesse hebben in flexibiliteit, terwijl daar in de techniek minder behoefte naar is.’

Flexibiliteit

De behoefte aan flexibiliteit blijft aanwezig, maar mensen willen wel werken vanuit een vaste basis: ‘En dan praat je toch over een iets traditioneler arbeidscontract. De invulling die we er in de pilot aan gaven was toch een brug te ver. Overigens mogen de 17 mensen die aan de proef meededen, gebruik blijven maken van de regeling.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees ook:
>
Yacht-medewerkers mogen zelf arbeidsvoorwaarden bepalen

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

6 reacties

  1. wij werken al jaren volgens dat principe. ik zou niet meer anders willen, het geeft je optimale vrijheid; je kan werk en priv? nog beter op elkaar afstemmen.

  2. Andries Bongers op

    De kop van dit artikel dekt niet de lading. Het gaat hier over flexibele arbeidstijden en dat is slechts een klein deel van flexibele arbeidsvoorwaarden. Bij de introductie bleek indertijd al dat het gewoon gaat om datgene wat al bij de wet is geregeld. Dus niets bijzonders. Gewoon meer of minder parttime werken.
    Dat de regeling wordt afgeschaft omdat relatief weinig medewerkers maar meedoen, geeft aan dat men bij Yacht nog niet heeft begrepen wat flexibiliteit inhoudt.

  3. Zo zie je maar weer, die Yacht lui zijn echt niet zo slim en goed als hun reclame wil doen geloven

  4. Laat ik voorop stellen, dat het goed is om naar je arbeidsvoorwaarden te kijken en meer in de tijd van nu te staan.
    Ik vraag me wel af, of er gedegen vooronderzoek is geweest, want als ik de verklaring lees in het artikel, dan zou je meteen moeten begrijpen dat het voorstel wat er lag, dus niet aansloot op de gehele populatie, maar slechts voor een paar procent.

  5. Ik begrijp de badinerende opmerkingen niet. Wie heeft daar voordeel bij? De stuurman bij Yacht, Mw. Schuit, doet wat zij doet en laat ons via dat artikel weten. Ga er maar aan staan. Laten we er ons voordeel mee doen. Latere we nog betere stuurlieden worden.