Wiebes past leaseplan opnieuw aan

2

Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën en de regeringspartijen VVD en PvdA passen het leaseplan opnieuw aan. Ze nemen het plan van auto- en milieuclubs en de werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB over. Dat blijkt uit een brief van Wiebes aan de Tweede Kamer.

Het plan leidt ertoe dat er vier categorieën overblijven in de bijtelling voor leaseauto’s, in het tussenjaar 2016: 4 procent bijtelling, 15, 21 en 25 procent. Volledig elektrische auto’s worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, semi-elektrische komen op een half tarief te zitten. Auto’s die meer CO2 uitstoten, vanaf 106 gram/km, gaan meer betalen in de aanschafbelasting (bpm).

In 2017 ligt alles mogelijk weer anders. De autobelastingen in dat jaar – en de jaren erna – worden meegenomen in het debat over een herziening van het complete belastingstelsel.

Wiebes’ eerste plan voor de bijtelling werd vorige week afgeschoten door zijn eigen VVD. Met de VVD en de PvdA kwam hij afgelopen vrijdag tot een tweede plan, maar dat is nu vervangen door het plan dat auto- en milieuclubs maandagochtend presenteerden.

Doelstelling blijft overeind
Wiebes uitte zich meteen enthousiast over het plan dat hij ordentelijk noemde en niet wilde negeren. Het nieuwe plan is goed voor het milieu en kost de schatkist geen geld, aldus Wiebes. Het nieuwe plan moet ertoe leiden dat de doelstelling om in 2020 circa 200.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen te krijgen, wordt gehaald. Ook moeten ze voor ‘meer continuïteit’ op de automarkt zorgen.

In het voorstel wordt de fiscale ruimte tussen zogeheten plug-in-hybrides en conventionele auto’s groter door de beoogde 18 procent-bijtellingscategorie te laten vervallen, waarmee ,,ongewenste marktverstoring” wordt voorkomen.

Bron: ANP

Lees meer over:

Over Auteur

Avatar

2 reacties

  1. Avatar
    Loek Nederstigt op

    Ultieme window dressing. Als de accu bij het verlaten van de wijk leeg is, gaat de Outlander gewoon weer 1:10 rijden. En hybride ex-lease auto’s zijn voor de particulier niet te betalen (daar is immers geen kortingsregeling voor) dus is Nederland de grootste exporteur van elektrische auto’s. Daarvoor in de plaats importeren we dan weer oude, vervuilende Golfjes. En voor elke ton CO2 die we zo ‘ besparen’, loopt de schatkist ? 1.100 mis. Slim bezig hoor!

  2. Avatar

    Ik rij een Outlander, heb zonnepanelen, laad hem elke dag op en rij prima op en neer in de stad waar ik woon naar mijn werk en verder. Momenteel haal ik prima de 40km electrisch en zolang ik niet de snelweg opmoet zonder benzineverbruik. Wat ik jammer vind van bovenstaande reactie is het allemaal over een kam scheren van rijders. Als je echt wil weten hoe veel mensen rijden: kijk eens op outlanderphevforum.nl

Reageer