Wat zit er in het kerstpakket van 2012?

7

Ondanks dat het op het moment van schrijven nog volop zomer is, zijn de voorbereidende werkzaamheden rondom kerstpakketten alweer in volle gang. Kerstpakketten blijken nog steeds de ultieme vorm van waardering te zijn en werkgevers kunnen er eigenlijk niet omheen.

Maar wat is nu leuk, en vooral: wat is de kerstpakkettentrend 2012?

Ouderwets gezellig uitpakken

Er valt een duidelijke verschuiving te constateren van kerstpakketten met een cadeau, naar kerstpakketten zonder een cadeau: de zogeheten foodpakketten. Pakketten met veel verschillende artikelen, zodat het ouderwetse gevoel van ‘een hele grote kerstdoos, samen uitpakken’ weer helemaal in ere wordt hersteld.

We gaan voor goud

Kerstpakkettenplaza, een van de grootste online aanbieders van kerstpakketten, liet 500 klanten, middels een sneakpreview, hun nieuwe pakketlijn beoordelen. Het belooft het jaar van de ‘Gouden kerstpakketten’ te worden, want als winnaar kwam uit de bus: 35 Gouden klappers’. Klik hier voor een afbeelding van het winnende kerstpakket.

Snel en efficiënt

Kerstpakketten anno 2012 moeten snel en efficiënt uitgezocht kunnen worden. De tijd dat men, in de tijd van de baas, drie of meer showrooms ging bezoeken lijkt hiermee op zijn retour.

Welke criteria bepalen keuze leverancier?

Wat vinden bedrijven belangrijk aan een kerstpakkettenleverancier en op basis van welke criteria baseert men zijn keuze? Ook dat wilde Kerstpakkettenplaza.nl weten en voelde daarom 500 klanten telefonisch aan de tand.

De top-6 antwoorden:

1. Vertrouwen
2. Bestelgemak
3. Prijs/kwaliteitverhouding
4. Groot en origineel assortiment
5. Goede communicatie
6. Koppeling van kerstgeschenken aan goede doelen.

Voor welk type kerstgeschenk kiezen bedrijven in 2012?

1. 76%: Traditioneel kerstpakket (76% met een cadeau; 24% foodpakket)
2. 10.2%: Eigen keuze concept, zodat het personeel zelf een kerstcadeau kan uitzoeken
3. 6%: Streekpakketten
4. 3%: Drankpakket
5. 2%: Kunstkerstpakketten
6. 1.6%: Rituals-pakket
7. 1%: Tijdschriften- of boekenbon
8. 0.7%: Belevenissen
9. 0.5%: Foto op linnen

Conclusie van het onderzoek

De meest in het oog springende uitkomst is dat 76 procent van de bedrijven voor een traditioneel kerstpakket kiest. Het traditionele kerstpakket is duidelijk nog erg populair bij Nederlandse bedrijven. Er lijkt daarmee een zekere toekomst voor traditionele kerstpakketten te zijn. Opvallend is dat, zelfs tijdens een financiële crisis, maar 12 procent van de bedrijven de prijs de belangrijkste factor vindt bij het bestellen van een kerstpakket. Het overgrote deel (86 procent) vindt de originaliteit en de inhoud van het pakket belangrijker dan de prijs.

Bron: Kerstpakkettenplaza.nl
 

In het septembernummer van het magazine P&Oactueel ruimschoots aandacht voor eindejaarsbeloningen.

 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

7 reacties

  1. Ik kan niet geloven dat werknemers zich gewaardeerd voelen met een ‘nutteloos’ kerstpakket als dit. Ik vind het een vreemde keuze en kan me wel wat zinvollers voorstellen dan een traditioneel ‘eetpakket’. Wellicht is de uitkomst voor zo’n pakket vooral gemanipuleerd door de leverende ondernemers. In een tijd waar duurzaamheid en zuinig omgaan met onze aarde de enige prioriteit zou moeten hebben, maak je mij in elk geval verdrietig met zo’n zinloos kerstpakket. Ik zou het weggeven aan die mensen die regelmatig onvoldoende voedingsstoffen kunnen kopen voor zichzelf.

  2. Esther, ben erg benieuwd waarmee jij je wel gewaardeerd voelt met kerst en bij wat voor soort bedrijf je werkt. Zelf vind ik een kerstpakket wel een erg leuk gebaar vooral omdat er vaak dingen in zitten die je zelf niet koopt.

  3. Ik vind een kerstpakket (ondanks de gezellige rode koontjes tijdens het uitpakken) niet meer van deze tijd. Ben er ook voorstander van dat bedrijven dit geld uitgeven aan een ‘voedselpakket’ (want daar komt het vaak op neer) bij de Voedselbank. Mijn collega’s hebben vorige Kerst het grootste deel van hun pakket aan de Voedselbank gegeven en dat is met heel veel dank en plezier ontvangen.

  4. Liesbeth Zwart op

    Sinds 3 jaar geeft onze werkgever ons een pakket naar keuze. Gekozen kan worden uit het traditionele pakket (zijn altijd mensen die dit toch nog heel leuk vinden), of uit een aantal cadeaus van dezelfde waarde. Denk aan een gril-bakplaat, een goede fles wijn met mooie wijnglazen, tijdschriftenbon, boekenbon, beautybon etcetc.. Medewerkers die niet op tijd hun keus maken, krijgen een traditioneel kerstpakket.
    Deze constructie wordt alom zeer gewaardeerd. Ieder kan immers zijn eigen keus maken. Het cadeau wordt bij ons op het bedrijf nog wel persoonlijk uitgedeeld, zodat het toch een feestelijk tintje houdt!

  5. Ik heb zelf bij een werkgever ooit mogen kiezen wat ik wilde hebben uit een aantal beschikbare bonnen (in een boekje). Ik kan me ook voorstellen dat dit giften kunnen zijn aan een doel waaraan jij zou willen schenken (omdat dat je een goed gevoel zou kunnen geven).

  6. Kerstpakket is een extra’tje dat je gewoon ‘krijgt’ dus eigenlijk kan je blij zijn met alles. En mocht er niets voor je bij zitten, kan je het altijd nog weggeven aan iemand die het wel leuk vind.
    Het voedselpakket weggeven aan de voedselbank is een hele leuke en goede oplossing, maar ik vind zelf dat als de werkgever dat zou doen in de vorm van een kerstpakket… Dat ik dan liever de werknemer de keuze laat. Hou ik het zelf of laat ik het weggeven. (zelf houden kan namelijk ook betekenen: geven aan iemand die ik ken die het nodig heeft)