Waardeer werknemers niet alleen met salaris

1

De productiviteit van werknemers stijgt als ze waardering krijgen voor hun werk. Waardering vinden ze tot op zekere hoogte zelfs belangrijker dan salaris. Maar hoe zorg je ervoor dat werknemers zich gewaardeerd voelen?

Niet alleen voor de productiviteit van werknemers is waardering belangrijk. Werknemers zitten beter in hun vel en voelen zich gelukkig waardoor ze minder snel van baan veranderen. Daarmee kun je veel geld besparen op dure werving- en selectieprocedures. Hieronder volgen drie tips om werknemers te waarderen voor hun inzet. Voor alle tips geldt: gebruik ze met mate.

Tip 1: Compliment uitdelen

Een van de manieren om prestaties te waarderen is via een compliment. Dit lijkt eenvoudig, maar dat valt in de praktijk nog best tegen. Als een leidinggevende bijvoorbeeld zegt: Wat ben jij toch ontzettend handig, lijkt dat een goed compliment. Maar soms leidt dit tot een soort faalangst bij de werknemer. Als ik de volgende keer niet zo handig ben, val ik van mijn voetstuk…. Het is daarom beter om het compliment in een vraag te verstoppen. Wat goed dat die grote partij verkocht is. Vertel me eens, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Tip 2: Attentie geven

Een andere manier om je waardering te tonen is door middel van een kleine attentie. Let daarbij wel op dat de attentie past bij de persoon aan wie je hem geeft. Geen barbecueset voor een vrouw of zeep voor een man. De kans dat een van beiden dit leuk vindt is klein en dan werkt de attentie juist averechts. Daarbij komt dat gebruiksvoorwerpen zelden echt van pas komen. Leuker is het om een belevenis te geven. Denk aan een etentje of een avontuurlijk uitje.

Tip 3: Persoonlijke aandacht

Het aantal contactmomenten met werknemers neemt bij de meeste organisaties af door Het Nieuwe Werken. Werknemers werken een dag thuis of bij een klant en datzelfde geldt voor de leidinggevende. Het kan zomaar voorkomen dat je een werknemer een week niet ziet. Het is belangrijk om wel persoonlijke contact te onderhouden met alle werknemers. Krijgt een werknemer te weinig persoonlijke aandacht dan vervreemdt hij van de organisatie en denkt dat zijn prestaties er niet toe doen. Dat is het moment waarop de productiviteit daalt en hij vaker de vacaturesites bekijkt.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Hans Breuker op

    Helemaal mee eens! Enerzijds is het goed als een manager die taak op zich neemt om waarderende attenties te bedenken en geven aan zijn personeel. Al vraag je wel wat van een manager, als je niet creatief bent en niet zo attent is het een lastige opdracht om persoonlijke cadeautjes te bedenken. Handiger is soms een budget vrij te stellen en de collega’s elkaar cadeuatjes te mogen geven. Toegegeven, niet altijd even persoonlijk maar raakt wel het doel.
    HR zou een budget moeten krijgen om organisatiebreed een aantal celebration moments te vieren. Jubilarissen, geboortes maar ook ‘random’ momenten waar je vanuit het merk/ de organisatie een waarderende gift geeft om vanuit het merk het personeel te waarderen.