Voortrekkersrol HR bij visievorming rondom Het Nieuwe Werken

0

Binnen veel organisaties wordt nagedacht over hoe Het Nieuwe Werken er voor hun organisatie uit zou kunnen zien. Vaak begint die verkenning binnen een afdeling en belandt uiteindelijk aan de directietafel.

Men wil ermee aan de slag omdat het bijvoorbeeld bespaart op huisvesting, betere employer branding oplevert, de productiviteit verhoogt en bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstellingen.

Initiatief
Afhankelijk van de reden waarom organisaties ermee aan de slag willen, wordt een van de disciplines ICT, facilities of HR gevraagd het verdere initiatief te nemen. Bij vooral veel grote organisaties die het succesvol hebben opgepakt zie je dat de betrokkenheid op het hoogste niveau van cruciaal belang is. De rol van het topmanagement dat daadwerkelijk leiderschap laat zien. Daarnaast zie je veelal dat HR een belangrijke voortrekkersrol inneemt. Omdat het gaat over mensen.

Betrek iedereen
Als je een beeld hebt over wat Het Nieuwe Werken globaal is, volgt de volgende stap: komen tot een gezamenlijke visie. Waarom wil je als organisatie Het Nieuwe Werken invoeren? Welke doelen wil je ermee bereiken? Waarom wil je dat? En hoe ziet Het Nieuwe Werken er voor jouw organisatie uit? Allemaal vragen die niet alleen bij de directie leven, maar ook bij het middenmanagement en de medewerkers. Juist door deze groepen te betrekken bij de beeldvorming creëer je draagvlak en uiteindelijk een betere nieuwe situatie.

Dialoog
Maar hoe doe je dat? Bij grote organisaties wordt mede gebruik gemaakt van vragenlijsten om een beeld te krijgen van de organisatie. Voordeel is dat je veel mensen kan betrekken, nadeel is dat het weinig interactie kent. Daarom is het gebruik van interviews en groepsgesprekken een methode waar je meer uit kunt halen. Die methode is vaak eenvoudiger toe te passen, ook bij kleinere organisaties. Je communiceert met mensen, niet over mensen, en gaat echt de dialoog aan.

Sleutelrol voor HR
HR speelt in dit proces een sleutelrol. De HR-medewerkers zijn degenen die deze gesprekken met de smaakmakers en hun netwerk kunnen begeleiden. Door vervolgens de uitkomsten van de gesprekken met de verschillende groepen met elkaar te combineren kom je tot een gezamenlijke visie van ‘Ons Nieuwe Werken’.

Kees Froeling, Solution Manager Het Nieuwe Werken, bij Conclusion

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer