Twitteren op het werk niet zonder risico

11

Wanneer medewerkers twitteren op het werk of hier andere sociale media gebruiken, dan kan dat ongewenste neveneffecten hebben.

Dat zegt David Kelleher van GFI Software.

Volgens Kelleher is er een aantal veiligheidsrisico’s wanneer medewerkers veel op Twitter zitten: ‘In de eerste plaats is er het lekken van vertrouwelijke informatie. Je moet dan denken aan business plans, en persoonlijke informatie over personeel en dienstroosters. Dat lijkt op het eerste gezicht misschien onschuldig, maar dat is het niet. Wanneer iemand twittert dat hij later die dag een afspraak heeft met iemand van een concurrent om te gaan praten over samenwerking, kan dat door iemand anders opgepikt worden en kwalijke consequenties hebben.’
Een ander gevaar is het oneigenlijke gebruik van Twitter. ‘Onlangs was er bijvoorbeeld een incident bij Vodafone in Duitsland. Het mobiele netwerk van een concurrent lag plat, waarop een marketingmedewerker van Vodafone een tweet daarover de wereld in stuurde, met de suggestie om over te stappen naar Vodafone. Die persoon is ontslagen omdat het bedrijf dat niet op prijs stelde. Dat is misschien wat erg drastisch, maar het geeft wel aan dat je goed moet oppassen.’

Andere gevaren

Daarnaast betekent Twitter op de werkvloer een groter risico op malware en virussen. Het gebruik van ingekorte URL’s maakt het eenvoudig om links naar besmette sites te maskeren of gebruikers naar een websites te lokken die zij anders nooit zouden bezoeken. Bovendien komt het steeds vaker voor dat kwaadwillenden met behulp van valse diensten persoonsgegevens weten te bemachtigen.
Een bijkomend verschijnsel is dat medewerkers teveel vertrouwen hebben in de personen die hen volgen en de applicaties die gratis te verkrijgen zijn om de Twitter-account te beheren. Zij realiseren zich niet dat deze applicaties mogelijk onveilig zijn en gebruikt kunnen worden om account-gegevens te stelen.

Verbieden?

Waarom verbieden bedrijven Twitter niet gewoon? Je loopt geen kans meer op incidenten en mensen kunnen weer gewoon aan het werk. Volgens David Kelleher is dat maar deels een goed idee: ‘Voor bedrijven die een Block kunnen instellen op het internet voor bepaalde sites, is dat inderdaad een goed idee. Je verkleint daarmee de kans dat er iets misgaat. Maar veel bedrijven kunnen dat helemaal niet. En al kunnen ze het wel, dan nog heeft iedereen tegenwoordig een smartphone waarmee hij alsnog vrijelijk het internet op kan. Het is dus sowieso goed om er beleid op te maken.’

Het is daarom verstandiger om medewerkers te informeren over de risico’s en hen te helpen bij het voorkomen van problemen. De volgende vijf regels helpen ondernemingen om de risico’s te reduceren:

  1. Denk twee keer na voordat je een tweet verstuurt. Maak medewerkers ervan bewust dat zij eerst moeten nadenken over integriteit en beveiliging voordat zij op verzenden drukken.
  2. Wees terughoudend met URL’s in tweets. Als het niet noodzakelijk is om een website te bezoeken, doe het dan niet.
  3. Laat medewerkers zien waar ze op moeten letten als ze gebruik maken van Twitter. Wanneer zij zich bewust zijn van de risico’s, zullen zij ook verstandiger handelen.
  4. Voorkom een confrontatie op Twitter. Het is een fantastisch instrument om feedback van klanten te verzamelen, maar zeker niet geschikt om onenigheid op te lossen.
  5. Zorg voor duidelijk beleid en laat medewerkers zich committeren aan deze richtlijnen door het document te ondertekenen. Zij kunnen dan achteraf ook niet als excuus gebruiken dat zij niet op de hoogte waren van de regels.

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

11 reacties

  1. Pim Posdijk op

    Wat een regeldrift… Je gaat toch ook niet reguleren wat medewerkers op het feestje van de buurman zegt over je bedrijf?? Twitter en andere sociale media zijn plaatsen waar mensen elkaar ontmoeten en idee?n en meningen delen. Lang leve openheid!!

  2. Raoul | Payper op

    Tendentieus artikel, ik verwacht van P&Oactueel ‘both sides of the story’. Ronduit beschamend, betuttelend geschreven en niet van deze tijd. Hier schiet HR als vakgebied totaal niets mee op.

  3. Gordon Lokenberg op

    Ik blijf dit een mooie site vinden: privacymatters punt nl : “blijf bewust” is de boodschap.

    .. sorry, mag hier blijkbaar geen linkjes plaatsen in de reactie 🙂 vandaar afgebroken.

  4. Esmeralda de Vries op

    Zoals hierboven al is gemeld: Er zitten twee kanten aan de zaak. De nadelen van moderne innovatie en – zoals Pim Posdijk al aangaf- regeldrift remt innovatie.
    David Kelleher is van GFI (een toonaangevende ontwikkelaar van software voor netwerkbeveiliging, content-beveiliging en messaging). Logisch dat hij beveiliging verkoopt…..en geen HRM.

  5. Ach, in het begin van telefoon mochten we ook niet bellen. In het begin van het computertijdperk mochten we ook niet Googelen of mailen. Je houdt het toch niet tegen. Accepteren en mee leren leven.

    Ja zou het bijna niet geloven maar er zitten ook echt positieve kanten aan Twitteren hoor!

  6. Henk Duijn, arbeids- en organisatiepsycholoog op

    Om (kunnen) gaan met een zekere mate van vrijheid impliceert ook het (kunnen) dragen van de daarbij behorende verantwoordelijkheid.
    Het “rondtoeteren” van al dan niet relevante informatie kan een bedrijf (ongewild) schade toebrengen.
    Vertrouwelijke informatie moet nadrukkelijk vertrouwelijke informatie blijven. De continu?teit van de bedrijfsvoering en de concurrentiepositie zijn hiermee gediend.
    Ook bestaat de mogelijkheid om door “psychologische oorlogvoering” een bedrijf of persoon ernstig te beschadigen.
    Het getuigt van een hoge mate van na?viteit dit potenti?le gevaar te bagatelliseren.
    Gezien deze en eerdere publicaties over de mate van het al dan niet naleven van gemaakte afspraken, grotendeels vastgelegd in procedures of protocollen, lijkt het erop dat een reactie met vergaande consequenties, zoals een sterke compartimentering van informatie, minder interne openheid over lopende belangrijke zaken en een afnemende transparantie hierdoor in de hand kunnen worden gewerkt.

  7. Pim Posdijk op

    @Henk: het getuigt van een hoge mate van wantrouwen en een negatief wereldbeeld om te veronderstellen dat vertrouwen in je medewerkers en het geven van verantwoordelijkheid aan die medewerkers slecht kan zijn voor je bedrijf. In zo’n wereld / bij zo’n bedrijf zou ik niet willen werken …
    Het willen afschermen van informatie is niet goed, maar juist erg slecht voor de continuiteit van je bedrijf! Open zijn, co-creatie, innovatie en samenwerking zijn de woorden van de toekomst. Afschermen van informatie, reguleren en procedures en protocollen zijn de woorden uit “het oude denken” en het verleden… Welcome to the future!

  8. Stefan Tibben, hoofdredacteur P&Oactueel op

    @Raoul, we schrijven vaker over dit onderwerp. Alle berichten bij elkaar leveren ‘both sides’ op. Zie bijvoorbeeld ook:

    penoactueel.nl/arbeidsrecht/wet-en-regelgeving/jongeren-houden-zich-niet-aan-it-beleid-5270.html

  9. Jade Westerveld op

    Verbied Twitter gewoon! En Facebook heeft denk ik ook risico’s want daar word ook veel op gescholden.

  10. Klaas A Folkerts op

    Is dat zo, dat Twitteraars niet aan het werk zijn, volgens mij is dat ook niet goedkoop. Ik kan soms voor ? 7,00 per maand, 600 belminuten bellen met een telefoon met erg veel mogelijkheden, handig voor mijn werk. Hoe zit dat met twitteren? Is dat nog goedkoper dan SMSen? Volgens mij spek je de providers. Internetten doe ik thuis.

    Klaas A Folkerts 06-25144356