Tien grootste ergernissen op kantoor

0

Collega’s die weigeren hun verantwoordelijkheid te nemen of hun fouten toe te geven, zijn de grootste ergernis op kantoor.

Dat blijkt uit een online onderzoek van Regus onder 400 zakenmensen in de Benelux. De respondenten werd gevraagd naar de zaken waaraan zij zich het meeste stoorden.

Volgens Eduard Schaepman, algemeen directeur van Regus Benelux, blijkt uit de resultaten dat vooral communicatie op de werkplek erg belangrijk is: ‘Die moet je altijd zien te verbeteren. Het gaat erom dat je begrijpt wat die ander wil en hoe die denkt. Geef ook aan hoe je zelf over dingen denkt en wat voor jou belangrijk is. Zeker in ruimtes waar je elkaar elke dag tegenkomt is het belangrijk de zaken goed bespreekbaar te maken. Bovendien is het volgens mij belangrijk om begrip en clementie voor elkaar te tonen, iedereen maakt immers fouten.’

Flexibel werken

Volgens Schaepman kunnen veel ergernissen op kantoor tot het verleden gaan behoren wanneer werknemers de kans zouden krijgen om één of meerdere werkdagen per week buiten het kantoor te werken. ´Wat daarnaast opvalt is dat mensen vooral veel kritiek hebben op anderen, misschien is dat de Nederlandse aard. Maar vaak zijn de dingen ook op jezelf van toepassing. Sommige conservatievere mensen ergeren zich bijvoorbeeld aan twittergedrag van jongeren, terwijl ze zelf op de gang een uur aan het vertellen zijn over hun vakantie. Mensen ergeren zich vaak aan veranderingen en dat is jammer.´

De top tien grootste kantoorergernissen:

  1. Collega’s die weigeren fouten toe te geven en verantwoordelijkheid te nemen
    Het ergerlijkste moment op kantoor (volgens 46,5 procent van de ondervraagden) is wanneer collega’s weigeren verantwoordelijkheid te nemen voor hun fouten of hun eigen schuld niet willen toegeven. Niet willen leren uit eerder gemaakte fouten hoort hier eveneens bij.
  2. Deadlines en afspraken die niet worden nagekomen
    38 procent van de respondenten stoort zich aan collega’s die niet nauwgezet te werk gaan, afspraken die niet worden nagekomen of deadlines die niet worden gehaald.
  3. Vieze openbare ruimtes
    Hygiëne is belangrijk op de werkplek. Zo vindt bijna 36 procent van de ondervraagden het een kantoorzonde wanneer de gemeenschappelijke ruimtes er vies uitzien of wanneer de wc-borstel niet wordt gebruikt. Bij de werknemers van middelgrote bedrijven (50 tot 249 werknemers) vindt zelfs 46,5 procent van de respondenten dit vervelend
  4. Luid telefoneren of privé-gesprekken voeren
    Niet iedereen wil alles over zijn of haar collega’s weten. Daarom beschouwt bijna 27 procent van de ondervraagden het ongepast wanneer collega’s ongegeneerd luidruchtige privé-gesprekken voeren op kantoor.
  5. Roddelen
    Op elke werkplek wordt geroddeld, maar niet iedereen kan dit appreciëren. Zo blijkt dat 26,5 procent van de kantoorwerkers schadelijke achterklap of het verspreiden van valse geruchten als irritant ervaart.
  6. Onaangename luchtjes
    Op de zesde plaats (20 procent) staan vieze luchtjes op kantoor, veroorzaakt door bijvoorbeeld stinkend voedsel of onaangename lichaamsgeuren. Blote (zweet)voeten horen daar ook bij.
  7. Alcohol of roken op kantoor
    Ondanks het feit dat roken en het drinken van alcohol op vrijwel alle werkplekken niet wordt toegelaten, gaf bijna 17 procent van de respondenten aan zich hier regelmatig aan te storen. Dit kwam vooral naar voren bij de respondenten uit België en Luxemburg (22,5 procent).
  8. Zakelijke clichés
    Collega’s die steeds monologen afsteken of die voortdurend in zakelijke clichés praten, maken zich niet populair op de werkvloer. Meer dan 16 procent van de respondenten uit de Benelux stoort zich hier aan.
  9. Luie collega’s
    “Gij zult niet lui zijn” is een gebod dat vaak met voeten wordt getreden op kantoor. 16 procent van de respondenten gaf luiheid aan als ergernis op kantoor. Vooral in Nederland (28 procent) wordt dit beschouwd als een grote kantoorergernis. 
  10. Misgrijpen
    7 procent van de respondenten gaf aan het vervelend te vinden wanneer collega’s zaken als wc-papier, pennen of koffie niet aanvullen wanneer die op zijn of wanneer bijvoorbeeld de prullenbak niet wordt geleegd.

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.