Sociale media voor contacten met collega’s

1

Toegestaan of niet, medewerkers checken sociale media onder werktijd. Vaak is dit social media-gebruik werkgerelateerd.

HR software leverancier Silkroad heeft in de Verenigde Staten in juli en augustus ruim 1.100 werknemers gevraagd naar hun ervaringen met sociale media op de werkvloer. In het rapport “Social Media and Workplace 2012 Report” worden de resultaten besproken.

Nog steeds zijn er behoorlijk wat organisaties die de toegang tot sociale media voor hun medewerkers blokkeren. Maar zelfs in organisaties die dat niet doen gebruikt het merendeel van de medewerkers mobiele apparaten om op dagelijkse basis social media websites te checken.

Medewerkers zijn actief op sociale media of organisaties dat nu willen of niet. Organisaties kunnen er dus maar beter voor zorgen dat het ingezet wordt om organisatiedoelstellingen te behalen, aldus Flip Filipowski, CEO van Silkroad. Hij benadrukt tevens dat het een misverstand is dat medewerkers sociale media alleen voor persoonlijke doeleinden gebruiken. Dit onderzoek toont aan dat medewerkers sociale media inzetten om hun werk beter te doen en om connecties te leggen met collega’s en klanten.

Enkele opvallende bevindingen uit het onderzoek:

  • Driekwart van de organisaties staat toegang tot social media min of meer toe. 43% van de respondenten gaf aan dat de toegang tot social media geheel open is bij hun werkgever. Een kwart van de ondervraagden geeft aan dat social media beperkt toegankelijk zijn en dat monitoring plaatsvindt op het gebruik ervan. Van de respondenten geeft 16% aan dat alle social media op het werk afgesloten is.
  • Mobiele apparatuur wordt gedurende werktijd veelvuldig ingezet om social media websites te bezoeken. 60% van de ondervraagden geeft aan meer dan eens per dag via een mobiel apparaat, zoals een smartphone, social media te checken.
  • Interactie met collega’s is de primaire drijfveer om tijdens werktijd actief te zijn op sociale media. 49% geeft aan dat contact leggen met collega’s de belangrijkste reden is om sociale media op het werk te gebruiken. 44% van de respondenten zegt dat sociale media worden ingezet om contact op te bouwen en onderhouden met klanten. Ook de fun factor wordt niet vergeten. Bijna de helft van de respondenten geeft aan dat het gewoon leuk is om actief te zijn op social media websites.
  • Twitter is het meest populaire sociale medium onder werktijd. 70% gebruikt Twitter, 65% Facebook en slechts 19% gebruikt het intranet.
  • Organisaties zijn voorzichtig met het geven van richtlijnen. Slechts 23% van de respondenten werkt bij een organisatie met een specifiek social media beleid. Eenzelfde percentage meldt dat er helemaal geen beleid aanwezig is. 17% van de respondenten zegt dat hun werkgever informele richtlijnen uitgevaardigd heeft en 10% rapporteert dat hun werkgever social media trainingen voor haar medewerkers verzorgt.
  • Marketeers hebben via sociale media de meeste contacten met klanten. Van de respondenten die aangeven via social media contact te hebben met klanten bekleedt 26% een marketingfunctie. Verrassend genoeg blijven medewerkers van de klantenservice (3%) daar ver bij achter.

Volgens John Hollon moeten HR-professionals, gezien de populariteit van sociale media, "sociale activiteit" zien als kans om de organisatie vooruit te helpen. Het enthousiasme van medewerkers voor deze media moet gebruikt worden door bijvoorbeeld social media in te bedden in trainingsactiviteiten of deze in te zetten voor het werven van medewerkers.

Hoe dan ook, sociale media spelen een belangrijke rol in de levens van (jongere) medewerkers. Medewerkers vinden ook altijd een mogelijkheid om ermee aan de slag te gaan. Werkgevers kunnen daarvan beter profiteren dan het tegen proberen te houden.

De onderzoeksresultaten zijn te vinden op de site van Silkroad.

Op de site van TLNT is nog een infographic te vinden waarin de onderzoeksresultaten overzichtelijk worden gepresenteerd. 


 
Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Hans van Dongen op

    Er wordt zoveel geschreven en gediscussieerd over Social Media. Maar ik mis ook hier helaas “het waarom?” van het onderdeel “Organisaties zijn voorzichtig met het geven van richtlijnen. Slechts 23% van de respondenten werkt bij een organisatie met een specifiek social media beleid. Eenzelfde percentage meldt dat er helemaal geen beleid aanwezig is. 17% van de respondenten zegt dat hun werkgever informele richtlijnen uitgevaardigd heeft en 10% rapporteert dat hun werkgever social media trainingen voor haar medewerkers verzorgt.”

    Waarom zijn er (te) vaak geen bedrijfsaandachtspunten of zelfs bedrijfsinstructies over het Social Media gebruik. Helderheid voorkomt discussie en ook arbeidsrechtelijke problemen.

    Een Social Media paragraaf of uitgebreid internetprotocol kan gelet op de vele rechterlijke procedures/uitspraken zoveel pijn voorkomen.

    Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 10-10-2012