Smartphone: vloek en zegen voor het werk

0

Managers en werknemers worden geacht vrijwel continu online te zijn. Het checken van berichten op de smartphone gaat ook buiten kantooruren gewoon door. Handig, maar het continu online zijn creëert stress en gaat ten koste van de focus op het werk.

Dat blijkt uit een Amerikaanse studie van het Centre for Creative Leadership onder Australische werknemers. De meeste werkenden (60 procent) blijken ruim dertien uur per dag te zijn ingelogd op het werk. Ook in het weekend kost het scannen en beantwoorden van e-mails hen gemiddeld vijf uur. De komst van de smartphone heeft ervoor gezorgd dat de scheidslijn tussen werk en privé steeds dunner is geworden; mensen beantwoorden s avonds e-mails van het werk, regelen privé-zaken op het werk en checken ook Facebook op kantoor.

Lagere productiviteit
Cyril Peupion, schrijver van het boek Work Smarter: Live Better stelt vast dat dit multitasken ten koste gaat van de focus en productiviteit omdat de werknemer continu wordt afgeleid. E-mail en telefonisch bereikbaar zijn is een zegen, maar tegelijkertijd ook een vloek. Je moet je afvragen of je je e-mail inbox managet of dat je inbox jou managet. Ook John Spoehr van het Social Research Centre stelt dat het meer uren online zijn leidt tot minder productiviteit. Gebrek aan ontspanning en een sociaal leven buiten kantoor lijdt tot stress en verlies van concentratie op het werk. Een werknemer die 13,5 uur per dag online is en gemiddeld 7,5 uur slaapt, houdt nog maar drie uur over voor een leven buiten werk.
Lees ook:

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.