Scheefrijden duur voor veel werkgevers

0

Wanneer het over mobiliteit gaat, wegen we soms van alles tegen elkaar af: is het sneller met de auto, groener met de fiets of goedkoper met de trein? Waar niet iedereen bij stilstaat, is dat je ook met zakelijke auto s veel geld kunt winnen. Zo betalen werkgevers teveel omdat hun medewerkers scheefrijden .

Scheefrijders

Ford bedacht het woord scheefrijders voor mensen die een dieselauto hebben vanwege de 14% bijtelling, terwijl ze per jaar niet erg ver rijden. LeasePlan Nederland onderzocht hoe vaak dit scheefrijden voorkomt. Ruim één op de vier op diesel rijdende leaseauto’s rijdt te duur.
Veel mensen weten wel dat je een bepaald aantal kilometers per jaar moet rijden om een dieselauto rendabel te laten zijn. Er is echter nogal een misverstand over hoeveel kilometer dit nu precies is. Martijn Versteegen, woordvoerder van LeasePlan, geeft uitleg. “Hoewel het per auto verschilt, moet je met een nieuwe dieselauto gemiddeld meer dan 34.000 kilometer per jaar rijden. Bij minder kilometers is een nieuwe auto met een benzinemotor voordeliger. Uit ons onderzoek blijkt echter dat een op de vier dieselrijders slechts 18.000 kilometer per jaar rijdt. Deze keuze is vaak vooral fiscaal gedreven: ze kiezen deze auto vanwege de lage bijtelling, en staan er niet bij stil welke kosten hier voor hun werkgever aan verbonden zijn. Werkgevers van Nederland; blijf dus rekenen.”

Bijtelling
In Nederland moet je bijtelling betalen op het moment dat je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met een leaseauto. Er is geen verschil gemaakt tussen benzine- of dieselauto’s. De teveel gemaakte kosten in Nederland vanwege scheefleasen bedragen inmiddels ongeveer 75 miljoen euro per jaar.

Plug-in Hybride rijden
“Niet alleen dieselauto’s kunnen een grote kostenpost zijn. Ook met hybride auto’s kun je scheefrijden”, legt Martijn Versteegen uit. “Niet iedereen rekent precies uit hoeveel kilometer je elektrisch kunt rijden. Wanneer de accu leeg is, rijd je gewoon door op je verbrandingsmotor, en die verbruikt net zoveel brandstof als een gewone auto.”

Met de gemiddelde plug-in hybride auto kun je per jaar zo’n 25.000 tot 30.000 kilometer zuinig rijden. Uit het onderzoek blijkt echter dat de meeste mensen zo’n 35.000 kilometer rijden met hun elektrische auto. Versteegen: “Dit zegt natuurlijk niet direct dat deze mensen veel brandstof verbruiken. Iemand die bijvoorbeeld meerdere malen per dag de accu oplaadt, komt een stuk verder. Voor een optimaal resultaat moeten bedrijven zorgen dat hun medewerkers op het werk en thuis hun auto kunnen opladen.”

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer