Persoonsgebonden mobiliteitsbudget gewenst

2

Een ruime meerderheid van 80 procent van de Nederlandse bedrijven wil in de toekomst overschakelen op persoonsgebonden mobiliteitsbudgetten.

Dat blijkt uit onderzoek van mobiliteitsadviseur Fleet Support onder 150 grote organisaties.

Het onderzoek toont aan dat werkgevers willen inzetten op persoonsgebonden mobiliteitsbudgetten: 82,4 procent van de deelnemende bedrijven geeft aan dit als één van de speerpunten voor mobiliteit in de toekomst te zien. Dit budget kan geheel naar eigen inzicht van de medewerker worden aangewend. Mensen kunnen dat geld vrij besteden aan trein, fiets, auto en andere vormen van vervoer. Over- en onderschrijdingen van het budget worden eenvoudig met het salaris verrekend.

Hoe groot zo’n bedrag zou moeten zijn, is voor bedrijven moeilijk vast te stellen. Nog maar weinig bedrijven doen het, dus het is lastig om te vergelijken.

Motivatie werkgevers

Volgens mobiliteitsadviseur Richard Ninaber van Eyben willen zowel bedrijven als werknemers zelf overstappen op persoonsgebonden budgetten. ´Werkgevers hebben meerdere redenen voor deze aanpak. Kostenreductie en medewerkertevredenheid zijn de voornaamste. Hoeveel kostenreductie precies haalbaar is, is moeilijk te zeggen omdat er nog maar weinig bedrijven ervaring mee hebben opgebouwd, maar je zou voorzichtig kunnen denken aan een besparing van 10 tot 20 procent. Hoe je dat kunt bereiken? Neem bijvoorbeeld afgelopen zomer, toen de brandstofprijzen de pas uitrezen. Wanneer het budget voor werknemers vaststaat, zullen ze zelf moeten zoeken naar manieren om kosten te besparen. Een vertegenwoordiger kan er bijvoorbeeld voor kiezen om niet een keer per maand, maar een keer per drie maanden naar Groningen te reizen. Hij zoekt zelf de meest slimme inkoopmogelijkheden, in plaats van dat hij gewoon door blijft rijden.’

Maar er zijn meer voordelen voor werkgevers. Want ook toekomstige maatregelen (zoals het rekeningrijden, de aanstaande IFRS-regelwijzigingen, de wijzigingen in loonbelasting en het wegvallen van de milieulabels) spelen een grote rol. Werkgevers blijven liever flexibel, in plaats van dat ze jarenlang aan contracten vastzitten. Daarnaast sluit het persoonsgebonden mobiliteitsbudget goed aan op de maatschappelijke tendens naar meer persoonlijke verantwoordelijkheid van de werknemer. ‘Je bent de nadelen kwijt en hebt de verantwoordelijkheid verlegd.’

Gewenst door werknemers

Maar ook werknemers wensen een dergelijke ontwikkeling: ‘Laatst had ik het hierover met een paar mensen. De een zei: ‘Ik ben getrouwd met mijn leaseauto, ik doe er zoveel mee, die zul je me altijd moeten laten houden.’ De ander zei: ‘Ik woon in hartje Amsterdam, mij doe je absoluut geen plezier met een leaseauto.’

Waar het om gaat is dat mensen een goede balans tussen werk en privé willen. En dat willen ze dus ook terugzien in flexibele en individuele vormen van vervoer. Mensen zeggen: ik kan die verantwoordelijkheid wel aan, geef me dat budget maar en dan zoek ik wel iets uit wat bij me past.’

Roze Cadillacs

Volgens Richard Ninaber van Eyben is het wel verstandig om een goed mobiliteitsplan te maken. ‘Daarin staan de voornaamste afspraken tussen werkgever en werknemer als het gaat om mobiliteit. Daarmee voorkom je dat straks je hele formatie in een roze Cadillac rondrijdt. Het is belangrijk om dat plan te maken vóórdat je begint met mobiliteitsbudgetten, want het is erg lastig om de regeltjes achteraf nog terug te draaien. Dan zijn het immers verworven rechten geworden en die zijn maar heel moeilijk terug te draaien.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

Reageer