Meedenken over slimmer woon- en werkverkeer

4

Het Kenniscentrum Werk en Vervoer wil problemen rondom woon- en werkverkeer oplossen. Ook werknemers kunnen meedenken.

Hiervoor zijn zij op zoek naar 100 ideeën waarin dit op een duurzame en vernieuwende manier wordt aangepakt. Het ministerie van SZW heeft subsidie beschikbaar gesteld om goede ideeën uit te voeren. Het Kenniscentrum wil werknemers, ondernemingsraadsleden, cao-commissieleden en bestuurders van vakbonden helpen met het verzinnen en uitvoeren van deze ideeën.

Een groot deel van de Nederlandse werknemers staat dagelijks meer dan een uur in de file. Zonde van de tijd van de werknemer, zonde van de tijd van de werkgever en ook nog eens erg schadelijk voor het milieu. De werkgevers zijn in de Taskforce Arbeidsmobiliteit al enige tijd aan het werk, om vanuit de werkgeverskant met oplossingen te komen. Nu is de beurt aan de werknemers. Hoe zouden zij dit op een goede manier kunnen oplossen?

Slimmer werken, thuiswerken, op de fiets naar het werk gaan, zelf de werktijden inroosteren, meeschrijven aan het mobiliteitsbeleid van de werkgever; dit zijn allemaal ideeën waarmee het fileprobleem zou kunnen worden aangepakt. 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

4 reacties

  1. In de praktijk zie ik dat het carpoolen afgezwakt is. Een betere vergoeding aan carpoolers geven zou wellicht stimuleren want voor geld is men nog steeds “en vooral in de huidige tijd” zeer gevoelig. Bijvoorbeeld een carpoolregistratie met een bonus die 2x per jaar (een keer voor de vakanties en een keer voor de kerst in November) gegeven zou mogen worden. De bestuurder geeft op wie bij hem dagelijks in de auto zit. Met bijvoorbeeld een minimum van 75% van de werkdagen carpoolen heb je dan recht op die bonus. De hoogte daarvan zou je kunnen koppelen aan de standaard reiskostenvergoeding die de medewerker die carpoolt nu krijgt, met daarbovenop dus iets extra’s.

  2. Frank de Haan op

    Wat is er nou zo moeilijk aan om te wonen en werken in je eigen stad. Als er geen of niet voldoende werk is in de plaats waar je wilt gaan wonen, dan moet je er ook niet gaan wonen!

    Als voorbeeld zijn heel veel Amsterdammers vroeger “gevlucht” naar Almere, Hoorn, Purmerend etc. Om vervolgens moeilijk te gaan doen als zij in de file staan voor hun werk naar Amsterdam.

  3. Andries Bongers op

    Files voorkomen? Gewoon niet naar je werk gaan, maar aan het werk gaan! Natuurlijk is Telewerken voor een aantal functies niet weggelegd, maar die staan dan ook niet in de file. Gewoon thuiswerken of een pied a terre vlak in de buurt van je woonplaats. Afgelopen eeuw was de eeuw van de centralisatie. Groter en geconcentreerder. En allemaal tussen 7 en 8 uur naar het werk (in de file). En van de fiscus mag je ook als werkgever nog eens 1815 euro onbelast vergoeden bij een Telewerkplek. Kassa! Kort door de bocht? Ja, maar met goede doelstellingen en verantwoordelijkheid best te doen.

  4. Het grootste probleem is concentratie van werkgevers in 1 gebied. In het verleden werden in Groningen en Limburg vanuit de Rijksoverheid nog werk gecreeerd echter de laatste jaren worden de vestigingen in het noorden weer opgedoekt. Hierbij komt kijken dat een betaalbare woning in een redelijke buurt in de Randstad niet te vinden is indien je vanuit buiten de Randstad een baan in de Randstad accepteert.

    Hiernaast is qua openbaar vervoer de verbinding wel redelijk. Echter de NS weet de reiziger elke keer zo te treiteren dat reizen met OV op den duur frustreert en men de auto neemt.

    Als voorbeeld: de NS ontvangt subsidie voor het op tijd laten vertrekken van de treinen. Op het moment dat een aansluiting met een binnenkomende trein op een vertrekkende trein gemaakt kan worden, maar de kans bestaat dat de vertrekkende trein hierdoor vertraging op kan lopen, dan wordt de binnenkomende trein 5 minuten vlak voor het perron stilgezet zodat de vertrekkende trein geen vertraging oploopt! Hoezo bureaucratie! (bv: de aansluiting Hilversum naar het Noorden met een overstap in Amersfoort).

    Hierbij komt kijken dat de reistijd op dit traject met OV 2,5 uur duurt en met de auto inclusief file 1,5 uur en de kosten zijn navenand.

    De file problematiek ontstaat dus mede uit:
    – 1 persoon per auto
    – concentratie van arbeid op een klein gebied
    – dure en weinig flexibele arbeidsmarkt
    – vrachtwagens in de spits (‘s nachts gaan rijden?; nadeel dat de producten agv hogere arbeidskosten in prijs omhoog gaan)
    – mensen zonder arbeid niet in de spits laten rijden
    – overbelasting op het spoor waardoor een fatsoenlijke dienstregeling niet mogelijk is
    – hoge kosten OV en hierbij wordt de reiziger door bovengenoemde pesterijen uit de trein gejaagd.
    – hoe het vervolg traject van treinstation naar werkadres af te leggen

    Al met al lijkt mij dat het probleem moeilijk op te lossen is.

    Het rekeningrijden is ook geen oplossing, men mijdt hierdoor de snelwegen en de filevorming ontstaat vervolgens op de provinciale en B-wegen. Hierbij komt kijken dat wij als burger onze privacy verkwanselen! Hetgeen voorkomen moet worden is dat het huidige systeem van rekeningrijden wordt ingevoerd!

Reageer