Medewerkers Daimler krijgen geen mail tijdens vakantie

1

Je kent het vast wel: je komt terug van vakantie en je eerste werkdag ben je vooral bezig met het beantwoorden van mailtjes die binnen kwamen terwijl jij op het strand lag. De medewerkers van de Duitse autofabrikant Daimler hebben hier geen last van.

De Duitse minister van Arbeid van de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen liet kortgeleden weten dat hij een antistresswet wil. Het doel van de wet is voorkomen dat bazen hun werknemers buiten werktijd bellen of mailen. Daimler gaat een stapje verder en zorgt ervoor dat de werknemers tijdens de vakantie helemaal niet bereikt kunnen worden.

Werknemers kunnen hun mail op de status ‘op vakantie’ zetten. Wanneer iemand een e-mail stuurt, krijgt de automatische mededeling dat degene die ze willen bereiken op vakantie is en dat de mail verwijderd wordt. Zo kan de vakantieganger bij terugkomst weer rustig beginnen zonder eerst een hele lading mail te hoeven lezen.

Bestuurslid van Daimler Wilfried Porth legt aan RTL Nieuws uit waarom ze gebruikmaken van dit systeem: “Onze werknemers moeten zich tijdens de vakantie kunnen ontspannen en geen e-mails hoeven te lezen of beantwoorden die met hun werk te maken hebben. Met dit systeem komen ze na hun vakantie terug aan een leeg bureau en niet met een mailbox die volgepropt zit met allerlei berichten waar ze alsnog op moeten reageren. Wij denken dat dat een emotionele opluchting is.”

Lees ook: Geen werkmails na 18.00 uur in Frankrijk

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Arjan Zuidhof op

    Slecht plan! Uit e-mail komt nu eenmaal het grootste deel van ons werk voort. Klinkt als ‘ik ben vakantie aan het vieren, dus stuur je bericht maar lekker opnieuw als ik terug ben. Of liever nog helemaal niet’. Zullen we ook meteen (om in auto termen te blijven) de snelwegen afsluiten als er weer eens teveel files zijn?

    Minder mail ofwel ‘grip op je inbox’ is prima te bereiken:

    1. Kies voor elke situatie het juiste communicatie middel (telefoon, Skype, vergadering, bila ofwel 1-op-1, Yammer of ander online platform).
    2. pas tips voor minder mail toe (o.a. geen reply-to-all, minder CC, geen bijlages, 1 vraag per mail, direct besluiten nemen over de te nemen actie, niet uitgebreid in mapjes archiveren maar zoekfunctie mail gebruiken)
    3. werk vanuit het principe Inbox Zero: iedere dag je inbox ? dus de nieuwe berichten ? verwerken.

    De meeste kantoorwerkers hebben echt geleerd goed om te gaan met e-mail en andere informatie. Slimmer lijkt mij dat aan te leren. Beter dan je kop in het zand steken en e-mail ongelezen weggooien.