Medewerkers brengen eigen apparaten mee

2

Uit onderzoek blijkt dat 30% van de Nederlandse werknemers een eigen apparaat, zoals smartphone, laptop of iPad voor werkdoeleinden, gebruikt.

Over twee jaar zal het percentage medewerkers dat haar eigen apparaten gebruikt voor werkdoeleinden naar verwachting tot 37% gestegen zijn.
 
Met dit zogenaamde Bring Your Own (BYO)-beleid behoort Nederland wereldwijd tot de koplopers. Alleen in India is het fenomeen weidverspreider.
 
Bijna alle organisaties (92%) in het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Citrix, tellen één of meerdere werknemers die gebruik maken van privé-apparaten op het werk. Toch heeft slechts 44% van de ondervraagde organisaties een formeel BYO-beleid. Voor 2013 wordt een ruime verdubbeling verwacht van het percentage bedrijven met een BYO-beleid.
 
De vijf belangrijkste redenen voor organisaties om het gebruik van eigen apparaten te stimuleren:

  1. Makkelijk werken buiten het (eigen) kantoor
  2. Medewerkers hebben de juiste apparatuur, apps en software
  3. Het aantrekken en behouden van talent
  4. Het beperken van IT-kosten
  5. Het aantrekken en behouden van jonge medewerkers.

De drie belangrijkste voordelen van BYO zijn allen HR-gerelateerd:

  1. Hogere medewerkertevredenheid
  2. Hogere productiviteit
  3. Meer flexibiliteit voor medewerkers

Uiteraard zijn ook tijd- en plaatsonafhankelijk werken en het aantrekken en behouden van medewerkers grote voordelen.

Het onderzoek is samengevat in een 16 pagina’s tellend rapport (pdf). 

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Brechje Habets op

    Kan iemand mij helpen aan een goed reglement waarin afspraken zijn vastgelegd over gebruik en vergoeding van eigen apparatuur?

  2. Hans van Dongen op

    Het verstrekken van “smart”-apparaten zoals de Smartphones en tablets, maar denk ook aan de “gewone” laptops, door de werkgever aan de werknemer voor zakelijk gebruik (al dan niet met beperkt toegestaan privegebruik), danwel het inbrengen door de werknemer van een eigen/prive “smart”-apparaat voor zakelijke doeleinden (Bring your own device/BYOD) moet inderdaad gepaard gaan met goede afspraken vooraf. Het liefst schriftelijk, vanuit een arbeidsrechtelijk oogpunt bekeken. De do’s en don’ts moeten wederzijds helder zijn. De privacy van de werknemer moet gewaarborgd zijn. De bedrijfsgegevens en informatiesystemen moeten beschermd zijn en blijven. Maar ook heel praktische zaken moeten de revue passeren zoals: Wat gebeurt er met de apparaten (en ID-codes; wachtwoorden; afspraken, contact- en klanteninfo) tijdens langdurige ziekte of vakantie? Wat gebeurt er bij vertrek uit het bedrijf zeker als het een prive-apparaat betreft? Wat gebeurt er als een prive-apparaat beschadigd raakt tijdens zakelijk gebruik (heeft het bedrijf daarvoor een verzekeringsdekking)?

    Vanwege het gegeven dat een prive-apparaat algeheel privegebruik per definitie inhoudt (tenzij anders afgesproken) zijn mijns inziens niet dezelfde gebruiksverboden te hanteren als bij een “werkgeversapparaat” waarbij de werkgever/werknemer-gezagsverhouding het leidende aspect is.

    Als een werknemer met zijn prive-apparaat graag erotische sites bezoekt is dat zijn prive-zaak. In mijn ogen kan men hoogstens naar goed werknemersgedrag (in verband met in werktijd is het werken) verwijzen en het verder handelen in de geest van hetgeen verboden danwel betamelijk wordt geacht te zijn bij de zakelijk ter beschikking gestelde apparaten.

    Met andere woorden: de werkgever heeft minder invloed op ongewenst gedrag bij gebruik van een prive-apparaat. Ook het vertrek van een werknemer die onder een BYOD beleid valt zal de nodige inspanningen vergen om dat prive apparaat van zakelijke items te ontdoen. Alhoewel BYOD een tendens in sommige sectoren is, ben ik persoonlijk niet zo’n voorstander van BYOD juist vanwege onverhoopt maar geheid een keer voor komende situaties waarbij het verkeerd gaat.

    steunpuntarbeidszaken.nl