Medewerkers betalen om te stoppen met hard werken

1

Een opvallende manier om medewerkers op vakantie te laten gaan, met positieve neveneffecten.

In de Verenigde Staten ziet het beloningspakket er anders uit dan in Nederland. Zo maakt over het algemeen vakantiegeld geen onderdeel uit van het arbeidsvoorwaardenpakket van de gemiddelde Amerikaanse medewerker. Als een Amerikaans bedrijf dan een bonus biedt om op vakantie te gaan, lijkt dat voor Nederlandse begrippen niet uitzonderlijk. Toch kan van de gedachte hierachter, en de manier waarop, geleerd worden.

Op 10 juli 2012 kondigde de CEO van FullContact, Bart Lorang, op het bedrijfsblog aan dat het bedrijf medewerkers ging betalen om op vakantie te gaan. Medewerkers krijgen 7.500 dollar om een vakantie te boeken.

Zij moeten dan wel aan een drietal regels voldoen:

  • Je moet op vakantie gaan, anders krijg je het geld niet
  • Je mag gedurende de vakantie geen contact hebben met het bedrijf (‘disconnect’)
  • Je mag niet werken tijdens je vakantie

De drie principes die hierachter zitten:

  1. Het is echt belangrijk om los te komen van je werk
  2. Het bedrijf wordt er beter van als medewerkers helemaal loskomen van hun werk
  3. Iedereen bij FullContact verdient een leuke vakantie

Ten eerste is opvallend dat de ceo dit – voor iedereen zichtbaar – op het bedrijfsblog aankondigde. Zijn schrijfstijl is zeer informeel, open en persoonlijk. Hij meldt in de blogpost dat hij af wil van de mentaliteit "Ik ben de enige medewerker die dit kan, dus kan ik geen vakantie opnemen".

Verder is opvallend dat het volledig disconnecten, het volledig losraken van het werk, ingaat tegen huidige ontwikkelingen. Juist steeds meer medewerkers zijn altijd verbonden met hun werk via internet en hun smartphone. Werkgevers vinden dit over het algemeen wel prettig. Bart Lorang is echter van mening dat zijn bedrijf er juist beter van wordt als medewerkers geen contact hebben met het bedrijf gedurende hun vakantie.

Deze aankondiging had nog een positief (bij)effect. Er werd in diverse media aandacht aan besteed, hetgeen resulteerde in meer dan 3.000 sollicitaties binnen drie weken na de melding op het blog.

Echte aandacht voor medewerkers en echte open en eerlijke communicatie zorgen voor positieve  effecten. Medewerkers zijn tevredener en productiever en de organisatie wordt populairder als werkgever.

De betreffende aankondiging, op originele wijze geschreven, is te vinden op het bedrijfsblog van FullContact. Op het blog van Compensation Cafe wordt hierop commentaar gegeven.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Mundo Resink op

    Leuk artikel! In Nederland ken ik i.i.g. ??n bedrijf dat zoiets ook net heeft geintroduceerd: de ‘maand van de zaak’. Als je meer wil weten, stuur even een mailtje of Google even naar Hemels van der Hart maand van de zaak WOVOX.

    Groet!