Kerstpakkettentrends in 2010

0

Veel van de trends die in onze samenleving zichtbaar zijn, zijn ook weer terug te vinden in onze kerstpakketten. Maar er zijn op het gebied van eindejaarsgeschenken ook enkele specifieke trends waarneembaar.

De populariteit van bepaalde kerstcadeaus gaat meestal gelijk op met wat op dat moment ‘hot’ is in de samenleving. In de jaren zeventig was het de römertopf, later gevolgd door de steengril en de wok. Dit jaar zullen, als gevolg van de overdaad aan kookprogramma’s, veel werknemers ‘de chef’ uit kunnen hangen met de pastamachine uit hun kerstpakket.

Duurzaamheid en wellness
Deze kerst zullen er ongetwijfeld veel maatschappelijk verantwoorde, duurzame en groene producten in de kerstpakketten zitten. Denk aan een chocoladeassortiment van eerlijke herkomst, led-lampen, duurzaam gevangen zalm en gadgets gevoed met zonnecellen. Ook veel producten die te maken hebben met wellness en vitaliteit zijn immens populair.

Non food
Hoewel het eindejaarsgeschenk oorspronkelijk slechts de inwendige mens diende, deden al vrij snel de non food-producten hun intrede. Vaak waren die nog wel gerelateerd aan voedsel, zoals allerhande kookgerei, maar de laatste jaren krijgt men ook steeds vaker geschenken die daar los van staan, zoals sporttassen en badkamerproducten.

Men wil kunnen kiezen en eropuit
Specifieke kerstpakkettentrends die we de laatste jaren beluisteren bij leveranciers, zijn de opkomst van keuzepakketten en de groeiende populariteit van belevenissen. Waarbij opgemerkt moet worden dat men er voor een belevenis niet altijd per se op uit hoeft te gaan. Ook het laten strelen van de smaakpapillen door een sprankelende champagne of het genieten van een luisterboek bijvoorbeeld, wordt tot de belevenissen gerekend. Ten slotte is ook het steeds later in het jaar gaan bestellen van de kerstpakketten een duidelijke trend.

Leveringstermijnen
Dat laatste bevestigt Zsuzsika Belovics, marketingmanager bij relatiegeschenkenleverancier Pluimen. ‘We hebben het afgelopen jaar de omzet zien stijgen met 30%, omdat veel bedrijven de bestelling van hun eindejaarsgeschenken tot het laatst mogelijke moment hadden uitgesteld. Het feit dat onze “belevenissen” slechts enkele dagen levertijd hebben, heeft ons heel gunstig in de kaart gespeeld. Leveranciers van de traditionele verrassingspakketten zitten door inkoop en inpakwerk met veel langere leveringstermijnen.’

Minder tussentijdse beloningen
De 30% omzetgroei van vorig jaar ten opzichte van 2008 is ook te verklaren door de stijging van de gemiddelde waarde van de belevenissen, de zogeheten pluimen. ‘Deze is ten opzichte van 2008 met 20% gestegen. Gemiddeld krijgen medewerkers een cadeau van 52 euro. Dat was eerst nog gemiddeld 44 euro. Wel zien we dat door het jaar heen best veel bedrijven pas op de plaats maken als het gaat om tussentijdse beloningen’, aldus Belovics.

Onderzoek Pluimen
Belevenissenspecialist Pluimen vindt het belangrijk om haar assortiment nauw aan te laten sluiten bij de wensen van de ontvangers. Daarom laat zij Ruigrok NetPanel jaarlijks een uitgebreid onderzoek onder 1500 werknemers en werkgevers uitvoeren. De meest opvallende uitkomsten van het onderzoek dat eind 2009 werd uitgevoerd, willen we u niet onthouden.

Waardering en economische omstandigheden
Slechts 4% van de werkgevers geeft een bepaald type kerstpakket uit kostenoverwegingen. Werkgevers geven in meerderheid aan (58% (helemaal) eens) te denken dat werknemers door de economische crisis meer behoefte hebben aan waardering. De werknemers zelf (29% (helemaal) eens) zien dat in mindere mate zo. Dit geldt ook voor het geven van een kerstpakket als blijk van waardering. Drie kwart van de werkgevers (73%) ziet dit als waardering. Werknemers zijn het hier in mindere mate (helemaal) mee eens (57%). Overigens vindt 6% van de werkgevers het in het geheel niet belangrijk hun waardering te laten blijken, terwijl slechts 3% van de werknemers geen waarde hecht aan een blijk van waardering.

Besparen
Verder blijkt uit het onderzoek van eind 2009 dat het merendeel van de werkgevers tussen de 21 en de 50 euro uitgeeft aan een kerstpakket of kerstcadeau en verwacht dit jaar hetzelfde te besteden. Werknemers denken vaker dan werkgevers dat er wordt bespaard op het kerstpakket. Het grootste gedeelte van de werkgevers voert een besparing door variërend van één tot dertig euro.

De don’ts van het kerstpakket
Handig voor werkgevers om te weten: wat werknemers liever niet in hun kerstpakket willen vinden.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.