Kerstpakkettentrends 2011: van communicatiekans tot sushi-workshop

0

Ondanks de economische tegenwind blijft het eindejaarsgeschenk een belangrijk symbool van waardering. Wel valt op dat zowel kleine als grote bedrijven steeds later bestellen – een trend die vorig jaar al was ingezet.

‘Dat heeft deels te maken met de economische ontwikkelingen, maar er wordt ook later besteld omdat leveranciers daar steeds beter op ingericht zijn. Zo kunnen ook last minute nog persoonlijke producties gemaakt worden’, legt Jan Willem Röder, directeur van Wishwish (voorheen Pluimen), uit.

Groei keuzeconcept
Wishwish verwacht dit jaar meer vraag naar het keuzeconcept, omdat de tevredenheid bij gevers en ontvangers ervan hoger is dan bij een traditioneel kerstpakket. Werkgevers zien het uitkiezen van het juiste cadeau als een grote uitdaging. Men moet rekening houden met de wensen en verwachtingen van de medewerkers en de in toenemende mate multiculturele samenstelling van het bedrijf. Het aardige van een keuzeconcept is dat er voor iedereen iets leuks tussen zit.

Communicatiekans
‘Een andere ontwikkeling die wij zien is dat bedrijven het kerstcadeau niet langer als een verplicht nummer zien, maar als kans om persoonlijk te communiceren, werknemers te waarderen en je als werkgever te profileren. Er is dan ook duidelijk behoefte aan meedenken over de communicatie tussen gever en ontvanger’ constateert Röder.

Sushi-workshop populair
De ontvangers van een Pluim gebruiken hun cadeau steeds vaker om er op uit te gaan met het thuisfront, bijvoorbeeld naar de dierentuin of een attractiepark. Daarnaast ziet Wishwish ook de workshops sterk aan populariteit winnen, in het bijzonder de workshop sushi maken.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.