‘Jongeren krijgen onvoldoende personality op opleiding’

11

Jongeren die studeren aan een P&A-opleiding, ontwikkelen daar onvoldoende personality.

Dat zegt Wilbert Buiter, wereldwijd de hoogste HR-functionaris van ING. Een uitgebreid interview met Buiter verschijnt in het volgende nummer van P&Oactueel.

Onder personality verstaat Buiter onder meer dingen als zelfkennis, een constructief-kritische instelling, een actieve werkhouding, presentatievaardigheden en de leiding durven nemen. Een verklaring hiervoor is deels te vinden bij de leeftijd van de schoolverlaters: ‘Deze mensen zijn rond de eenentwintig en dan ben je natuurlijk nog niet zo wereldwijs als op je vijfentwintigste. Dus deels begrijp ik het wel. Maar duidelijk is ook dat die persoonlijke ontwikkeling nog wel zal moeten plaatsvinden.’
Voor een deel gebeurt die ontwikkeling via de direct leidinggevende die kijkt naar de individuele ontwikkelpunten van iemand. ‘En voor een ander deel komen mensen ook terecht in trainingsprogramma’s waarin bijgestuurd kan worden op bepaalde vaardigheden. Sommige daarvan zijn facultatief. En we hebben bijvoorbeeld ook een samenwerkingsprogramma met De Baak, waarin mensen kunnen ontdekken wie ze eigenlijk zijn.’

Beloningssystemen

Over de strategische kennis is Wilbert Buiter ook tevreden. ‘Maar wat ik wel mis, is goede kennis over beloningsbeleid. Beloning is verbonden aan verschillende andere elementen van het beleid. Bij de ING  willen we weten wat van invloed is van een bepaald beloningsbeleid op de cultuur van je organisatie. En wat de relatie is tussen beloning en organisatiedoelstelling. De kennis over die onderwerpen, en het grote verband daartussen, is wat mij betreft nog duidelijk onderontwikkeld.’

Tevreden

Overigens is Buiter over het algemeen zeer tevreden met wat er van de opleidingen afkomt. Hij vindt dat mensen een brede opleiding hebben gehad waarmee ze goed zijn voorbereid op een baan bij ING. ‘Ze hebben een goede bagage met relevante kennis en vaardigheden. Waar ook nog wel wat aan verbeterd kan worden bij de universitair geschoolden, is de studiehouding: ‘In Amerika wordt er van jongs af aan bij jongeren ingestampt: “What are your three questions?” Als je daar een uur college geeft, moet je nog een uur vragen beantwoorden. Hier ben je in een paar minuten klaar. Dat gebrek aan kritische en actieve deelname vind ik wel eens teleurstellend.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

11 reacties

  1. Richard Koopman / Zynn op

    Misschien dat ING E 1,25 mio zou willen investeren

    Buiker zegt zonder blikken of blozen “Maar wat ik wel mis, is goede kennis over beloningsbeleid. Beloning is verbonden aan verschillende andere elementen van het beleid. Bij de ING willen we weten wat van invloed is van een bepaald beloningsbeleid op de cultuur van je organisatie. En wat de relatie is tussen beloning en organisatiedoelstelling. De kennis over die onderwerpen, en het grote verband daartussen, is wat mij betreft nog duidelijk onderontwikkeld.?

    Dit is alvast de beste grap van de hele week!!n De ING??? hahahahaha

  2. Richard Koopman / Zynn op

    Zou Buiker zelf de ‘personality’ hebben gehad om dwars te liggen bij de bonusbetalingen zijn bestuurders? “zelfkennis, een constructief-kritische instelling, een actieve werkhouding, presentatievaardigheden en de leiding durven nemen.”

    Put a sock in it..

  3. Ben Freriksen op

    Dit is een “‘ inkoppertje”. Ik vind het goed dat er eens geschreven wordt over de kwaliteit van de studenten. We zijn al jaren bezig om ze beter toe te rusten voor de arbeidsmarkt en dan is het goed om te lezen dat de verbetering merkbaar is. Wat je echter niet kunt leren is levenservaring.
    Beloningsbeleid is al jaren een issue op de opleidingen. Het blijft een lastig onderwerp. Hoe maak ik een salarisgebouw en sluit dit aan op de cultuur van de organisatie. Nu er meer aandacht is voor bedrijfskundige aspecten in de opleiding zou het goed zijn om ook dit onderwerp op te nemen in het opleidingsplan.

  4. Nico van den Berg op

    Misschien, net zoals op de mensgerichte opleidingen, supervisie verplicht stellen?
    Zelfreflectie, introspectie, zelfkennis vormen de basis van een constructief-kritische en cocreatieve instelling.

  5. ING moet zich eerst maar eens een tijdje in een hoekje gaan zitten schamen voor de miljoenen euro’s aan perverse bonussen die ze van ons belastinggeld hebben uitgekeerd aan hun toppers. En nu anderen de les lezen… Een gotspe is het!

  6. Student HZ op

    ING, ga eens een kijkje nemen bij de Hogeschool Zeeland in Vlissingen. Daar krijg je een beh??rlijke dosis PERSONALITY mee…

  7. De heer Buiter moet misschien zelf nog enige levenservaring opdoen? Wellicht dat het hem dan ook duidelijk wordt, dat ‘personality’ – in gewoon Nederlands ‘persoonlijkheid -‘ niet echt aangeleerd kan worden. Wellicht heeft hij de verkeerde medewerkers geselecteerd?

  8. Erik Hamers op

    missie, gedrag, waarden en overtuigingen zijn te ontwikkelen en te veranderen, juist de persoonlijkheid is nature. Perverse beloningen voor topbestuurders en 1% voor overige medewerkers vraagt om een revolutie. Ik wens de medewerkers van de ING een kritische instelling en hoop dat zij de leiding nemen in het ombuigen van individuele beloningen naar winstdeling voor alle medewerkers bij ING. Succes!

  9. Machiel Hermans op

    oei banken of managers van banken vooral…hoe geloofwaardig zijn ze nog……
    ik vrees het ergste voor ze… dat is niet even weer goed te maken

  10. Als pas afgestudeerde en werkzaam bij ING HR herken ik me niet in het geschetste beeld in de column. Personality leer je niet alleen op een opleiding, het zit ook voor een deel in je.
    Beloningsbeleid was geen onderdeel van mijn studie maar in de praktijk leer je dat snel genoeg. Ik werk nu volop mee in het beloningsproces en heb geen last van een gebrek aan kennis. Voor de heer Buiter misschien een idee om gastcollege over beloning te geven op opleidingen?

  11. Je staat toch te kijken van het onnozele eindeloze geleuter over bonussen, in deze kwestie in vernand met ING. Even kort gesteld:
    Het bonusgedoe heeft niets te maken met de malaise die we hebben ervaren in de financiele sector.
    De bonusdiscussie zou alleen maar te maken moeten hebben met banken die staatsondersteuning hebben gekregen. Dat zijn er maar een paar. Overigens ging het vooral om borgstellingen en waar het om cash ging is bijna alles inmiddels aan de staat terugbetaald. En zoals Wouter Bos en Zalm destijds uit hebben gelegd levert het zelfs revenuen op voor de belastingbetaler. Als je enige van de bovenstaande commentaren hieromtrent leest dan mag je wel vaststellen dat het niet alleen met de personality van deze en gene te maken heeft, maar dat er sprake is van selectieve perceptie en een wel heel slechte probleemanalyse. En het dan nog bestaan de heer Buiter verwijten maken. Stemmingmakerij en vooral Koopman kan er wat van. Op z’n Hollands gezegd: VWO lullen met een LBO opleiding. Bah..