Jobrotatie zorgt voor meer betrokkenheid

0

Er zitten vele voordelen aan jobrotatie. Al is het maar om jouw manager eens te laten voelen hoe het is om in jouw schoenen te staan.

Human Capital Management-specialist Patrick Willer somt de voordelen van jobrotatie op en geeft aan welke mogelijkheden er zijn.

Voordelen:

  • Het belangrijkste voordeel is het bekijken van de organisatie door andere ogen. Een ander perspectief leidt tot meer wederzijds respect en begrip. Het programma Undercover Boss, waarin ‘de grote baas’ werkzaamheden van ‘gewone medewerkers’ gaat verrichten, wordt door bijvoorbeeld David Ulrich daarom zo geprezen. Meer en betere samenwerking kan het gevolg zijn.
  • Dit andere perspectief kan leiden tot serendipiteit, wat kan leiden tot onverwachte innovatie en procesefficiency.
  • Door jobrotatie worden nieuwe connecties gemaakt en verdwijnen de onzichtbare muren tussen de verschillende afdelingen.
  • Medewerkers kunnen nieuwe vaardigheden leren.
  • Medewerkers krijgen een beter beeld van de verschillende carrièremogelijkheden.
  • Medewerkers stappen uit hun comfortzone en leren sneller waardoor opleidingskosten kunnen dalen.

Dit alles leidt tot betere producten en diensten, vermindert verloop en bevordert mobiliteit. Dat laatste leidt weer tot lagere recruitment- en onboardingkosten doordat vacatures met interne kandidaten vervuld worden.

Kortdurende rotatie

Er zijn 2 soorten jobrotatie: kortdurende rotatie en langdurige rotatie. Deze laatste vorm heeft wat meer voeten in de aarde. Dan wordt echt van functie gewisseld en zijn bijvoorbeeld contractaanpassingen noodzakelijk. Met kortdurende rotatie, waarmee je snel kunt starten, kan al geprofiteerd worden van bovengenoemde voordelen, aldus Willer.

Suggesties van Willer voor jobrotatie:

  • Laat medewerkers eens achter de receptie werken. Laat hen sfeer proeven bij de belangrijkste deur van de organisatie.
  • Ga nog een stapje verder en laat medewerkers schoonmaakwerkzaamheden verrichten. Laat medewerkers die nooit met klanten te maken hebben eens een klantgerichte rol vervullen.
  • Laat productmanagers eens met sales meegaan naar klanten.
  • En draai het ook om: laat salesmensen zien hoe de producten die zij verkopen geproduceerd worden.
  • Roteer managers over verschillende afdelingen, zodat zij hun managementvaardigheden kunnen verbeteren en de dynamiek op verschillende afdelingen leren begrijpen.

Willer pleit ervoor om medewerkers 20% van hun tijd op een andere afdeling te laten doorbrengen. Dit vergt nauwelijks investeringen en brengt veel op. Het zal in ieder geval zorgen voor positieve energie en veranderbereidheid.

Bron: TLNT

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.