‘Je bent de sjaak met de bestelbus van de zaak’

3

Verladersorganisatie EVO gaat met de leus ‘Je bent de Sjaak met de bestelbus van de zaak’ campagne voeren tegen de plannen om het woon-werkverkeer te gaan belasten.

Verladersorganisatie EVO gaat met de leus ‘Je bent de Sjaak met de bestelbus van de zaak’ campagne voeren tegen de plannen om het woon-werkverkeer te gaan belasten.

Vanaf 1 januari 2013 wordt volgens de afspraken in het lenteakkoord loonbelasting geheven over de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer. Eerder gaf de ANWB al aan te vrezen dat veel forensen nog geen idee hebben hoeveel hen dat gaat kosten.

De Woon-werkkilometers die werknemers rijden met een zakelijke bestelauto gaan gelden als privékilometers. Dat kan volgens EVO een vermindering van 3000 euro netto betekenen op het salaris van een werknemer, en die werknemer zal daar compensatie voor gaan eisen bij zijn baas, zegt EVO.

EVO zegt door de maatregel een financiële strop te voorzien van zeker 300 miljoen euro voor ondernemers met een of meer bestelauto’s. De branchegroep wil de maatregel zo snel mogelijk van tafel hebben. ‘Voor de tienduizenden kleine en middelgrote ondernemers met één of meer bestelauto’s, betekent dit plan een megastrop. En dat terwijl ondernemers het al zo zwaar hebben te verduren’, zegt Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van EVO. Volgens hem tast de maatregel de ‘slagkracht van het Nederlandse bedrijfsleven alleen nog maar meer aan.’

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. Flip Tiel op

    Ga dan maar eens kijken EVO mede-werkers in de vakantietijd hoeveel van die busjes met hele gezinnen inclusief giga caravan of boot erachter de grensovergangen passeren. Dit zonder bijtelling of wat dan ook!

  2. Enige jaloerse ondertoon zal de lezer bij de reactie van Flip Tiel niet ontgaan.
    De berijder van de zakelijke bestelauto, dient ook een kloppende kilometerregistratie bij te houden. Dat ritje over de grens is vaak te groot om binnen de 500 priv? kilometers te laten vallen. Bijtelling is dan op zijn plaats. Er was een maas in de belastingwetgeving vroeger, maar ben niet op de hoogte of deze nog bestaat, namenlijk de volgende: Als de bestelauto door meerder chauffeurs onregelmatig wordt bestuurd, kon de bijtelling door de werkgever fiscaal worden afgekocht door een bedrag van ? 300,- af te dragen.

  3. Jan Wendriks op

    Er zijn nog een hoop werknemers die niet op de hoogte zijn van de risico’s die ze lopen als ze met het busje van de zaak naa het buitenland rijden tijdens de vakantie.
    Een medewerke die met de (bestel)auto van de zaak rijdt heeft de mogelijkheid om daar meer dan 500 km prive mee te rijden of niet. Wil hij dat niet dan moet hij dat middels de daarvoor bestemde verklaringen bij de belastingdienst melden. Wil hij dat wel dan krijgt hij gewoon de bijtelling aan zijn broek.Elke medewerker met een bedrijfsbus die met deze auto op vakantie gaat riskeert een boete van minimaal ? 10.000,00 als hij zijn zaakje niet voor elkaar heeft !!!De Belastingdienst controleert namelijk regelmatig aan de grens in de vakantieperioden.