Hybride auto niet altijd geschikt als bedrijfswagen

2

Hybride auto s lijken prijstechnisch soms aanlokkelijk, maar in de praktijk zijn werkgevers er soms duizenden euro s per jaar extra aan kwijt. Het loont om een aantal dingen goed uit te zoeken. Dat blijkt uit onderzoek van Alphabet.

Vooral tijdens de vakanties kunnen de kosten hoog oplopen. Veel bestuurders van een semi-elektrische auto zijn zich er niet van bewust dat er onvoldoende laadpunten zijn op weg naar hun vakantiebestemming. Omdat er dan vaker getankt moet worden en hybride auto’s meer benzine gebruiken, heeft dit vaak nare financiële gevolgen. In extreme gevallen kunnen werkgevers een naheffing voor brandstofkosten krijgen van wel 8000 euro. De voordelen van de lagere fiscale bijtelling zijn dan ineens verdwenen.

Het onderzoek laat verder zien dat slechts 5 procent van de leaserijders van semi-elektrische auto’s in de praktijk het normverbruik haalt. Simon Corsèl, voorlichter bij Alphabet: ‘Mensen kiezen voor gemak, en slaan daarom wel eens een laadpaal over, ook in Nederland. Als dat te vaak gebeurt, heb je een probleem. Of dat nou gebeurt door een gebrek aan laadpalen in Zuid-Frankrijk, of door een gemakzuchtige mentaliteit omdat de werkgever de extra brandstofkosten toch wel betaalt.’
Juiste auto kiezen

Het gaat er om de juiste auto te kiezen, zegt Corsèl: ‘Nu kiezen werknemers een auto vaak voor de vier vakantieweken per jaar. Daardoor rijden ze de rest van het jaar in een te grote en dure auto. Wij willen eigenlijk een andere manier aanbieden. Mensen rijden het hele jaar in een kleinere en zuinigere auto, en tijdens de vakantieweken krijgen ze een grotere. Daar zijn voor de werkgever wel extra kosten aan verbonden, maar minder dan die 8000 euro naheffing.’

Corsèl vindt dat auto’s op basis van andere vragen gekozen moeten worden. ‘Kijk niet alleen naar de fiscale bijtelling, maar ook naar het verwachte gebruik van de auto door de werknemer. Zeker met plug-in elektrische auto’s is het belangrijk om te kijken naar een match tussen de auto en de gebruiker. De energiekosten van deze voertuigen zijn afhankelijk van de mate waarin je de elektrische mogelijkheden in de praktijk benut. Bepaalde auto’s zijn goed voor de portemonnee van de werknemer, en slecht voor die van de werkgever.’

Lees ook: Scheefrijden duur voor veel werkgevers en Auto van de Zaak: bijtellingsysteem op de schop?

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

2 reacties

  1. Avatar
    Paul van Gassel op

    Volgens mij kunnen werkgevers zonder risico veel vrijheid bieden in de autokeuze als ze het gebruik normeren en beprijzen. In het geval van hybrides bijvoorbeeld middels een norm voor de brandstofkosten per kilometer (brandstofbudget). Rijdt men onzuiniger of tankt men duurder dan de norm, dan is het verschil voor rekening van de berijder. Dit blijft een relatief lage ‘eigen bijdrage voor privégebruik’ in relatie tot het forse bijtellingsvoordeel. Tenzij je het al te bont maakt, zoals de 8.000 euro overschrijding in het voorbeeld van Alphabet. Maar het principe van de vervuiler betaalt is toch redelijk?

  2. Avatar
    Willem Kramer op

    De werkelijke kosten zijn prima in te schatten obv wel of geen oplaadpunten op het werk of thuis, de woon- werkafstand en de privékilometers. Indien deze inschatting goed wordt gedaan is een beoordeling of de betreffende auto in het leasebudget past prima te doen. En …. belangrijke overschrijdingen zijn dan op de werknemer te verhalen. Als deze afspraken gemaakt worden, en worden nageleefd is er niets aan de hand. Het loont dus ‘om een aantal dingen uit te zoeken’.

Reageer