‘Heb meer aandacht voor vrouwen in organisaties’

0

Bedrijven moeten meer aandacht hebben voor vrouwen in organisaties. Vrouwen maken een belangrijk deel uit van de wereldeconomie, maar het gaat niet goed met ze op de Nederlandse arbeidsmarkt. Die oproep komt van een aantal vrouwen, op deze dag na Moederdag.

Vrouwen hebben het tijdens de crisis extra moeilijk, zegt initiatiefneemster Annemie Schuitemaker: ‘Vrouwen zitten in de verdrukking. Dat komt door een aantal dingen die met elkaar samenhangen. Bijvoorbeeld het feit dat kinderopvang steeds duurder wordt, waardoor het werken van vrouwen onder druk komt te staan. Uit onderzoek van de Commissie Gelijke Behandeling bleek onlangs dat bijna de helft van de vrouwen zich gediscrimineerd voelt rondom de zwangerschap. Dat is echt schokkend. Dan denk ik: verdorie, blijft het nou aan de gang?’

Glazen vloer

Ook het feit dat vrouwen met veel tijdelijke contracten kwetsbaar zijn tijdens een zwangerschap speelt daarin mee. ‘Iedereen heeft het over het glazen plafond, maar laten we het eens over de glazen vloer praten. Vrouwen zijn lekker aan het werk, maar zakken na een zwangerschap (voor een deel) weg uit het arbeidsproces. Wanneer we ervoor zorgen dat vrouwen niet door die glazen vloer verdwijnen, komen ze vanzelf wel weer bij dat plafond terecht. Hoewel ik me er ook erg van bewust ben dat vrouwen zèlf hierin degenen zijn die het uiteindelijk moeten doen.’

Juist succesvoller

Uit onderzoek blijkt volgens Schuitemaker dat organisaties succesvoller zijn wanneer ze meer vrouwen in dienst hebben. ‘Succesvolle organisaties snappen wat werkende vrouwen willen. Ze geven vrouwen een volwaardige plaats in hun organisatie. Ze denken na over zaken als flexibel werken, doorstroom van vrouwen, verlofregelingen en kinderopvang. Omdat ze weten dat een ‘female touch’ in een organisatie onmisbaar is.’
Succesvolle organisaties snappen de groeiende invloed van vrouwen in de wereldeconomie. ‘Vrouwen bepalen grotendeels hoe we ons geld en onze tijd spenderen. Vrouwen worden steeds invloedrijker en onafhankelijker. Wanneer je vrouwelijke werknemers hebt, ben je dus ook beter in staat te weten wat vrouwelijke consumenten willen.’

Twitteractie

Vandaag, de dag na Moederdag, wil Schuitemaker Trending Topic worden op Twitter met #WWVW (Wat Werkende Vrouwen Willen). ‘Om er op die manier voor te zorgen dat er weer over de vrouwenzaak gepraat en nagedacht wordt. Het is bedoeld als ludieke actie, ik ben een positief ingesteld mens en wereldverbeteraar.’

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.