Flexibiliteit bepaalt de toekomst van HR

0

Werknemers gaan steeds flexibeler werken, en dat vraagt ook om een flexibeler P&O-afdeling. Dat zegt software- en dienstenleverancier NorthgateArinso.

Volgens Anita Lettink van NorthgateArinso liggen er zeven HR-trends aan de basis van de vraag naar een flexibelere HR-aanpak.

  1. Grenzen van tijd en plaats vervagen. ‘Voorheen had je vooral te maken met medewerkers die van 9-5 bij je op de afdeling zaten, maar dat is nu heel anders. Kijk ik naar mezelf, dan werken er mensen in mijn team die gestationeerd zijn in Granada en Manilla, en ook hier op kantoor zijn er heel diverse werkvormen te vinden. Soms is er niet eens een overlap in tijdszone van mensen die aan hetzelfde project werken.’
  2. Werknemers bij HR betrekken. ‘Self-service binnen HR moet beter geïntegreerd en gepersonaliseerd worden. Er bestaat een groot verschil tussen de manier waarop bedrijven met klanten en hun personeel omgaan. Bij klanten kan vaak alles online, terwijl medewerkers nog alles op papier moeten inleveren en bijhouden.’
  3. Flexibele werkkrachten. Tijdelijke contracten zijn voor een bedrijf een handig hulpmiddel om flexibel te blijven tijdens de herstelperiode na de crisis. Tegelijkertijd willen meer mensen freelancen om zo het juiste evenwicht tussen werk en vrije tijd te handhaven. HR moet deze veranderingen ondersteunen door nieuwe contracten op te stellen en nieuwe voorwaarden voor beloningen te bepalen.
  4. Hybride talentmanagement. ‘Wat je ziet is dat binnen een bedrijf verschillende afdelingen zich bezighouden met bijvoorbeeld recruitment, management development, beoordelen en belonen. Maar voor de medewerker is dat één geheel van faciliteiten die aan elkaar gekoppeld dienen te zijn. Het is de behoefte van de werknemer daar vloeiend doorheen te gaan, en dus zou HR deze facetten op elkaar moeten afstemmen.’
  5. Opvangnet voor meerdere generaties. ‘Verschillende generaties binnen een bedrijf hebben ook andere wensen en verwachtingen ten aanzien van het personeelsbeleid. Het one size fits all-systeem voldoet niet meer, je moet je HR-beleid personaliseren.’
  6. Geografische afstanden en sociale media. ‘Door de grote afstand waarop collega’s met elkaar werken, wordt veel gebruik gemaakt van sociale media, en technieken als videoconferencing. Maar dat vraagt wel om nieuwe omgangsvormen die vormgegeven moeten worden.’
  7. Think global, act local – wereldwijde HR-diensten dienen aangepast te worden aan lokale regels en wetgeving.

Hybride HR-diensten

Deze flexibilisering van de arbeid dwingt ook een flexibilisering van HR af, zegt Anita Lettink: ‘Het is belangrijk dat HR flexibeler wordt zodat ze slagvaardiger kunnen inspelen op trends in de markt. Daarom is het belangrijk om een combinatie te maken tussen HR-bezigheden die je zelf verricht, en bezigheden die je outsourcet. Wel moet je erop letten dat al die verschillende HR-diensten, of je ze nu zelf verricht of door externen laat doen, het stempel van je bedrijf dragen. Dat er dus één HR-gezicht naar de medewerker toe getoond wordt.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer