Extra woon-werk kilometers blijven voorlopig privé

4

Mensen die in hun lunchpauze naar huis rijden met de auto, mogen die kilometers niet aanmerken als woon-werkverkeer.

Volgens de rechter mag dat wel, maar omdat de Belastingdienst in cassatie gaat, gelden vooralsnog de oude regels.

Mensen met een ‘auto van de zaak’ hebben te maken met een standaard bijtelling, volgens Martin Huisman van de Vereniging Auto van de Zaak: ‘Maar er geldt een uitzondering. Wanneer mensen minder dan 500 kilometer privé rijden, betaal je geen bijtelling. Je kunt je voorstellen dat het dan nogal van belang is of lunchkilometers (naar huis voor de lunch) aangemerkt worden als woon-werkverkeer of als privékilometers. Voor je het weet zit je boven de 500 kilometer en moet je alsnog fors betalen.’

Rechtszaken

Inmiddels heeft zowel de rechtbank als het gerechtshof tegen de Belastingdienst gezegd dat de extra woon-werkkilometers niet als privé moeten worden beschouwd. ‘De rechter heeft tot tweemaal toe gezegd: doe eens niet zo flauw, dit is niet in de geest van de wet. Maar inmiddels zijn ze in cassatie gegaan en bereiken ons zelfs geluiden dat men werkt aan een wetswijziging. En in de tussentijd houdt de Belastingdienst zich aan de oude regels. Dit dupeert 250.000 berijders in Nederland.’

Gevolgen

De gevolgen in de praktijk zijn soms krom. ‘Zo ken ik mensen die voor een bijeenkomst na het werk eerst twintig kilometer naar huis rijden, daar een andere auto pakken en dan weer terugrijden. Mensen gaan extra kilometers omrijden om ervoor te zorgen dat ze niet aan de 500 kilometer komen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?’

Onduidelijkheid

Intussen is er verwarring onder de 250.000 berijders in Nederland die een kilometeradministratie bijhouden. Alle berichten van het afgelopen jaar geven aan dat de extra woon-werk kilometers, waaronder lunchkilometers, als zakelijk aangemerkt mogen worden. De Belastingdienst hanteert echter gedurende de cassatieprocedure de oude richtlijn. De Belastingdienst heeft alleen mensen die een bezwaarschrift hebben ingediend, hierover geïnformeerd. De Vereniging Auto van de Zaak heeft er bij de Belastingdienst op aangedrongen om te communiceren naar de hele doelgroep inclusief de belastingkantoren die berijders adviezen geven. De Belastingdienst verwijst echter naar de eigen site.

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.
 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

4 reacties

  1. De belastingdienst moet inderdaad niet zo flauw zijn. Gewoon iedereen met een auto van de zaak een bijtelling. In de praktijk rijdt 98% gewoon prive met de auto en wordt er met de registratie gesjoemeld. Dus gewoon iedereen een bijtellleing en diegene die werkelijk niet prive rijden maar toch een auto van de zaak moeten hebben gaan maar compensatie vragen bij de werkgever.

  2. Ik vraag me af wie er in godsnaam 40 km ?xtra om thuis een broodje te kunnen eten? Langgeleden is hier een prima oplossing voor verzonnen, deze heeft een boterhamzakje.

  3. Ik weet niet waar @ Remco die wijsheid vandaan heeft. Hij zal geen zakenauto hebben. Uit onderzoek blijkt dat circa 15 % van dergelijke rijders probeert te rommelen. Het merendeel van de berijders onthoudt zich van priverijden met de zakenauto en heeft een 2e auto. En dat is wel zo verstandig, want de kans dat je gesnapt wordt is zeer aanzienlijk toegenomen. Zeker nu er steeds meer koppelingen komen van registratiesystemen en bestanden die kunnen aantonen waar je al dan niet was hetgeen moet matchen met je registratie. (automatische kentekenregistratie, bekeuringen, ook in het buitenland, parkeerbonnen, aanrijdingen, het passeren van stations op tolwegen, tanken met cards en ga zo maar door. )