De juiste temperatuur op kantoor voor meer productieve medewerkers

1

Een juiste kantoortemperatuur zorgt voor productievere, beter samenwerkende medewerkers.

Als het kantoor ’s zomers een vrieskist is en ’s winters een sauna, dan lijdt de productiviteit van medewerkers daaronder.

Ondanks ventilatoren en radiatoren blijkt het vaak moeilijk om een juiste temperatuur op kantoor te krijgen en behouden. Dat leidt niet alleen tot ongemak, maar kost zelfs geld.

Onderzoekers van de Cornell Universiteit hebben hier uitgebreid onderzoek naar gedaan bij een verzekeringsmaatschappij. Als de temperatuur op kantoor 20 graden was maakten medewerkers 44% meer fouten en waren ze slechts half zo productief dan wanneer het 25 graden was.

Medewerkers die het koud hebben voelen zich niet alleen ongemakkelijk, ze zijn afgeleid. Als de lichaamstemperatuur daalt gebruiken medewerkers energie om de temperatuur op peil te houden. Energie die dan niet (meer) gebruikt kan worden voor concentreren en creatief zijn.

Het is echter niet alleen de productiviteit die daalt. Ron Friedman haalt er nog een onderzoek bij dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science. Als mensen het koud hebben zien ze de mensen om hen heen als minder vrijgevig, minder hartelijk en onverschilliger.

Als mensen het warm hebben echter, laten zij hun schild zakken en zien de mensen om hen heen als gelijkwaardig. Slechts een kortstondige aanraking met hogere temperaturen leidt er al toe dat medewerkers een hogere arbeidsvreugde rapporteren. 

Hetzelfde gedeelte van het brein dat zich met temperatuur bezighoudt, is ook actief als mensen vertrouwen en empathie voelen. Als mensen het behaaglijk warm hebben, ervaren ze vertrouwen. Mensen zijn geprogrammeerd om warme op zoeken. Het zorgt voor overleving. Immers, voor kinderen is het belangrijk om dichtbij ouders of verzorgers te blijven. Warmte (een omhelzing) wordt geassocieerd met liefde.

Door lage temperaturen gaat dus de productiviteit omlaag. Maar lage temperaturen hebben ook gevolgen voor relaties. De (juiste) temperatuur op het kantoor is daarom zeer belangrijk. Een goede werkplek bevordert het aangaan van betekenisvolle relaties, gebaseerd op vertrouwen. Uiteraard is samenwerking op kantoor een belangrijke succesfactor.

Aandacht voor de juiste temperatuur op kantoor kan een werkgever veel geld opleveren.

Deze ode aan een behaaglijk warm kantoor is te vinden op de site fastcompany.com

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Ik weet niet hoe anderen het ervaren, maar ik “kak in” als de temperatuur 25 graden is, overigensmijn collega’s ook blijkt bij navraag. Ik denk dat ook andere factoren zoals luchtvochtigheid, zuurstofgehalte enz. een rol spelen. Misschien was de temperatuur tijdens het onderzoek buiten meer dan 30 graden, dan zou de uitkomst logischer lijken.