De innerlijke criticus zegt ‘Nee’ tegen HNW

2

Werken waar en wanneer je wilt: dat is Het Nieuwe Werken (HNW). Bij uitstek is deze ontwikkeling een zaak voor HRM. Zoals bij veel innovaties wordt de nadruk op de hardware gelegd.

Bij Het Nieuwe Werken gaat dat om het kantoorgebouw, de inrichting daarvan en de ICT-systemen. Maar alle investeringen in hardware zijn voor niets als medewerkers niet meedoen.

Wie is al ‘om’?
De helft van de Nederlandse beroepsbevolking bestaat uit kenniswerkers, mensen die voornamelijk met hun hoofd werken. Zij combineren kennis en creativiteit. Door internet kunnen zij werken waar, wanneer en met wie zij willen. Hun belangrijkste gereedschappen zijn de computer en de ‘smart phone’. Onder meer vanwege deze hulpmiddelen is het echt niet nodig collega’s iedere dag fysiek te ontmoeten.

De files ‘s morgens en ‘s avonds bewijzen dat de meesten nog lang niet ‘om’ zijn. Overwerken is voor veel kenniswerkers geen punt. Eerder of later beginnen ook niet. Steeds meer werknemers checken in het weekend of zelfs tijdens de vakantie hun e-mail.
Het voorgaande maakt duidelijk dat werken tijdens kantooruren geen must is. Toch komen veel mensen ‘s morgens tussen 8.00 en 9.00 uur naar kantoor. En ‘s middags voelen zij zich schuldig als zij naar hun eigen maatstaven te vroeg naar huis gaan.

Hinderlijke criticus
Een innerlijke criticus waarschuwt: je hoort op tijd te beginnen. Het is een hinderlijke criticus, die het succesvol invoeren van Het Nieuwe Werken in de weg staat. Jarenlang is ons ingeprent ‘Houd je aan de werktijden van het arbeidsreglement’. Je werk was misschien niet goed, maar je was in ieder geval op tijd. Dat gaf een gevoel van veiligheid en de boze blik van de baas werd vermeden.

Bij Het Nieuwe Werken moeten we juist af van vaste werktijden en de gedachte dat je voor 36 of 40 uur betaald krijgt. Het gaat om de resultaten. Daaraan wordt een waarde toegekend. De kenniswerker weet dat rationeel wel, maar past zijn gedrag niet aan. Hij komt voor de zekerheid op tijd. Hij luistert naar dat kritische stemmetje in zijn hoofd.

Durft u?
Bij het invoeren van Het Nieuwe Werken staat de innerlijke criticus dus hinderlijk in de weg. Om hem aan de kant te zetten, zal HR begrippen als kantoortijden en werktijden uit alle reglementen moeten schrappen, zodat er op dit vlak geen beperkende regels meer bestaan. Daarnaast zal HR het beloningsbeleid compleet anders moeten inrichten, want een contract van 16 uur, wijst op een aanwezigheidsverplichting in plaats van een resultaat verplichting.

Voeg de daad bij het woord
Als het voorgaande u wat al te rigoureus is, begin dan bij de voorbeeldfunctie en de houding van managers. Managers die strikt om half negen op kantoor zijn en op hun horloge kijken als een medewerker een uur later binnenkomt, versterken de innerlijke criticus. HR zal managers en medewerkers moeten coachen en opleiden. Tegelijkertijd zult u hen moeten aanspreken op het ongewenste gedrag dat hun innerlijke criticus afdwingt. Bent u er klaar voor? Mogelijk geeft u al het goede voorbeeld en leest u dit artikel op uw net aangeschafte iPad in uw achtertuin.

Jochem Dijs, marketing manager DBS

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Ik lees het niet in de achtertuin maar wel achter mijn eigen computer thuis. En wat is het waar wat Jochem Dijs schrijft! HR kan n?g zoveel protocollen opstellen of beleid schrijven maar het moet worden gedragen door directie en management. In sterk hi?rarchische organisaties volgen toch nog alle kippetjes de haan en als de haan niet meedoet….
    Binnen de organisatie waar ik werk is de discussie gaande maar ingegeven door enerzijds ruimtegebrek en anderzijds het idee dat ‘we daar toch maar aan moeten meedoen’. Niet zozeer door de wens om flexibeler te werken en vooral het vertrouwen dat dit leidt tot gemotiveerde medewerkers en betere resultaten. En dan werkt het dus niet.

  2. HR heeft een belangrijke functie in dit geheel. Het raakt namelijk allerlei soorten van HR-instrumenten die ingezet kunnen worden. HR-instrumenten die nog moeten wennen aan de nieuwe filosofie. Deze zijn vaak bedacht vanuit organisatieperspectief en houden weinig rekening met “de mens”.
    Veel organisaties zitten nog in het “oude” denken, zoals: “Thuiswerken? Je wil zeker uitslapen” of “Ga je nu al naar huis? Heb je een vrije middag?”. Voorbeelden die binnen veel organisaties vandaag de dag nog veel voorkomen. Organisaties moeten wennen aan de nieuwe manier, maar ik geloof in het concept. Ik bedenk nog steeds de beste concepten als ik heerlijk door het bos loop of tijdens mijn vakantie aan het strand! En ben nou eerlijk zouden we denken dat dit werk zou zijn?!

Reageer