Co-creatie: HR-beleid samen met de medewerkers

0

Co-creatie, ofwel HR-beleid ontwikkeld samen met medewerkers, zie je op steeds meer plekken. Zo gaat staalgigant Tata Steel met haar medewerkers in gesprek via een medewerkersplatform. Online kledingwinkel Zalando pakt het nog radicaler aan en legt alleen nog een opdracht bij de medewerkers neer.

Hoogovenbedrijf Tata Steel kreeg de afgelopen jaren te maken met verschillende grote uitdagingen op HR-vlak. Waaronder een reeks reorganisaties, een verouderende personeelsbezetting en de verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd naar 67 jaar. Met name die laatste twee ontwikkelingen drukken nu een stempel op het hoogovenbedrijf, waar een groot deel van medewerkers fysiek zwaar werk doet in ploegendienst. ‘De inzetbaarheid van onze medewerkers komt steeds meer onder druk te staan’, zeg Guido Bockting, directeur HR van Tata Steel in IJmuiden in P&Oactueel. Daarom gaat de staalgigant met zijn medewerkers in gesprek. Onderzoeksbureau MWM2 begeleidt dit traject.

Ploegendiensten

MWM2 zette voor het staalbedrijf een medewerkersplatform op, zodat medewerkers behalve op de werkvloer in de fabriek, ook online hun input kunnen geven. Op verschillende plekken in het bedrijf starten proeftuintjes, waar lokaal en kleinschalig ideeën in de praktijk worden uitgeprobeerd. Resultaten en goede ideeën worden op de site en het medewerkersplatform gedeeld. ‘We geloven niet in één groot centraal programma’, zegt Marcel Dekker, manager duurzame inzetbaarheid bij Tata Steel. ‘We geloven dat de beste ideeën ontstaan op de werkvloer.’

Bij de afdeling Ertsvoorbereiding, in de haven onderzoeken ze bijvoorbeeld hoe medewerkers zelf meer inspraak kunnen krijgen in het regelen van hun (nachtelijke) ploegendiensten. In  een andere fabriek zijn er experimenten met het loslaten van vaste werktijden in de dagdienst. Dekker: ‘Medewerkers reageren allemaal heel positief. Ze lijken gemotiveerder en ervaren minder stress omdat ze werk en privé beter kunnen afstemmen.’

Bredere trend

Ook andere bedrijven gaan mee in de do-it-yourselftrend. Zo liet Tata Steel zich onder meer inspireren door EMO – een overslagbedrijf dat medewerkers zelf hun diensten laat inroosteren met behulp van een app.

Online kledingwinkel Zalando pakt het helemaal radicaal aan. Medewerkers mogen zich op vrijwillige basis aanmelden voor een project, teams worden ad hoc worden gevormd en deadlines en sturing vanuit management worden losgelaten. Er wordt enkel een opdracht bij de medewerkers neergelegd. Op die manier kwamen medewerkers binnen drie maanden met een aangepaste app op de proppen, een proces dat normaal twee keer langer had geduurd, was onlangs te lezen in De Volkskrant. Bijkomend voordeel van de medewerker inspraak geven is dat zijn verantwoordelijkheidsgevoel groeit, volgens de HR-medewerker van Zalando. Medewerkers kunnen fouten immers minder makkelijk afschuiven op een manager.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.