Checklist loonadministratie

0

De loonadministratie van een bedrijf moet voldoen aan diverse wettelijke
voorschriften. Om te vermijden dat bepaalde verplichtingen over het hoofd gezien
worden, kan de werkgever gebruik maken van onderstaande checklist.

  • Is het bedrijf als inhoudingsplichtige aangemeld bij de Belastingdienst?
  • Heeft de werkgever de ‘beschikking sectoraansluiting’ van de Belastingdienst ontvangen?
  • Vult elke werknemer bij indiensttreding een ‘loonbelastingverklaring’ in?
  • Maakt het bedrijf van elke nieuwe werknemer een kopie van een geldig legitimatiebewijs?
  • Is er sprake van een geautomatiseerde of papieren salarisadministratie?
    • Op papier:
      • Maakt het bedrijf jaarlijks een nieuwe loonstaat voor elke werknemer?
    • Geautomatiseerd:
      • Houdt de werkgever voor elke werknemer een basiskaart bij?
      • Kan op verzoek een volledige loonstaat verstrekt worden?
  • Wordt loonbelasting ingehouden volgens de tabellen van de Belastingdienst?
  • Worden correcte premiepercentages voor de volks- en werknemersverzekeringen ingehouden?
  • Doet het bedrijf tijdig aangifte loonheffingen per tijdvak?
  • Houdt het bedrijf, indien van toepassing, per werknemer volgende gegevens bij:
    • vrijgestelde vergoedingen, uitkeringen en verstrekkingen;
    • beschikkingen en verklaringen;
    • loonbestanddelen die onder de eindheffing vallen;
    • premiespaarregeling en spaarloonregeling;
    • levensloopregeling;
    • afdrachtverminderingen.
  • Krijgt elke werknemer per loonbetalingsperiode een loonstrook?
  • Wordt jaarlijks aan iedere werknemer een jaaropgave verstrekt?
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer