Boekrecensie: Werken Nieuwe Stijl

Bas van de
Haterd aan de hand
van interviews met
ervaringsdeskundigen de nieuwe kennisrevolutie.

Hij geeft aan dat de huidige kenniseconomie vraagt om ‘nieuw doen’ en daar hoort een nieuwe manier van werken bij: geen vaste werkplek en geen vaste werkweek.

Medewerkers vragen om flexibiliteit
Het boek is gemakkelijk leesbaar en beschrijvend geschreven. Het is geen handleiding, maar een hulpmiddel dat schrijft over mogelijkheden en ook valkuilen van deze ‘nieuwe’ manier van denken en werken. Medewerkers vragen om flexibiliteit die mogelijk is doordat de ontwikkeling van communicatiemiddelen niet stil staat en blijft voldoen aan de vraag.

Files
Daarnaast zijn er maatschappelijke problemen op te lossen, waaronder het verminderen van files en meer mensen betrekken in het arbeidsproces. Werknemers staan open voor het werken nieuwe stijl, nu de werkgevers nog. Zij zullen hun mensen vertrouwen moeten schenken om zo het nieuwe werken mogelijk te maken.

Ervaringsdeskundigen
De auteur houdt interviews met diverse ervaringsdeskundigen, die terug te vinden zijn op Werkennieuwestijl.nl. Aan het begin van het boek staat een duidelijk overzicht van wie-is-wie. Dit maakt het lezen gemakkelijker, omdat niet telkens wordt aangehaald van welke organisatie de geïnterviewde ook al weer is. Er zijn niet veel organisaties die ervaring hebben met de invoering van het nieuwe werken. Hierdoor worden ook regelmatig consultants en ict-bedrijven aangehaald in het boek.

Indeling
Het boek kent een logische indeling. Zo is in het eerste hoofdstuk een afbakening te lezen van het onderwerp. Met praktijkvoorbeelden neemt de auteur ons mee om de vragen ‘wie, wat en waarom’ te beantwoorden. De volgende drie hoofdstukken bevatten de kernelementen technologie & communicatie, de werkplek en mentaliteit & cultuur.

Succesfactoren
De kritische succesfactoren komen in hoofdstuk 5 goed aan bod, waarna de toekomst met als kernonderwerp organisatie in hoofdstuk 6 beschreven wordt. Wat ik mis in het boek is een duidelijker beeld van wanneer en hoe je als organisatie kunt gaan werken volgens dit nieuwe denken. De auteur geeft aan dat er geen standaardaanpak is die altijd werkt, en dat geloof ik ook wel. Een handreiking of meer expliciete stelling hierin had ik persoonlijk toch prettig gevonden.

Valkuilen
Ook had ik een afsluitende conclusie of samenvatting per hoofdstuk op prijs gesteld. Het ontbreken hiervan maakt de overgang naar het volgende hoofdstuk voor mij iets minder vloeiend. Al met al een prettig boek dat gelukkig niet alleen de voordelen, maar ook de valkuilen weergeeft. Het geeft je als lezer alle vrijheid om je eigen interpretatie en je eigen weg te volgen. De cases uit de praktijk maken het boek voor mij compleet en verhelderen de beschreven standpunten.

Titel: Werken Nieuwe Stijl
Auteur: Bas van de Haterd
Uitgever: A.W. Bruna