Beter inzicht in ritten- en urenregistratie

0

Op het moment is zakelijke mobiliteit een belangrijk onderwerp voor HR-medewerkers, maar Interlift-techniek uit Zoetermeer zette al in 2006 de stap naar een digitale rit- en urenregistratie voor de werknemers. Thomas Uithol, eigenaar van het bedrijf, is aan het woord.

“Onze monteurs gaven aan liever geen bijtelling te betalen voor hun bedrijfsauto’s. Je mag dan maximaal 500 kilometer per jaar privé rijden met zo’n auto, maar dat moet je wel goed registreren. ITmobile bood een systeem dat is goedgekeurd door de Belastingdienst. De monteurs hoeven op die manier alleen aan te geven in de auto of ze zakelijk of privé rijden en de Belastingdienst heeft inzicht in de kilometerregistratie. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. Ook voor mij, want ik kan precies nagaan hoe snel en hoe ver mijn medewerkers hebben gereden om zo de reiskosten te kunnen berekenen. Ook kan ik zien of de gereden kilometers overeen komen met de voorcalculatie. Ik zie hoe lang medewerkers onderweg zijn geweest, want zij krijgen hun reistijd ook vergoed.

Toen ik het personeel over deze nieuwe manier van registreren vertelde, was de eerste reactie wel: ‘Ga je ons controleren?’ Maar dat is niet mijn insteek. Ik controleer ze net zo hard als toen ze hun registratie nog op papier inleverden. Je kunt met dit systeem moeilijker sjoemelen, maar daar heb ik het niet over gehad. Ik ga er altijd vanuit dat mijn mensen het goed bedoelen en dat het per ongeluk is als er iets misgaat. Met dit systeem zie ik wat er misgaat, en kan ik mijn personeel helpen zodat het niet meer gebeurt. Zo heb je twee voordelen: als er toch iemand de boel belazert, krijgt hij een rekening van de Belastingdienst, en voor de eerlijke medewerker wordt het alleen maar makkelijker.

Wij gebruiken het rit- en urenregistratiesysteem van ITmobile ook voor het registreren van tijd in Ridder IQ, ons ERP pakket. Het registratiesysteem is niet bedoeld om een medewerker te straffen. Alleen om het bijhouden van ritten en uren makkelijker en nauwkeuriger te maken. Niet on mensen op de vingers te tikken, zo van: ‘Je bent stiekem met de auto ergens geweest’, of ‘je was vijf minuten te laat.’ Het is voor mij geen controlemechanisme en zo zou ik het ook niet willen gebruiken.”

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.