Beloon proces in plaats van resultaten

1

Bij veel organisaties ligt de focus op het eindresultaat in plaats van het proces. Daarop wordt beloond. Dit leidt tot gemiste kansen en minder betrokken personeel.

Voor veel organisaties is het heel gebruikelijk om doelen vast te stellen en een beloning in het vooruitzicht te stellen bij het behalen van de doelstellingen. Echter, sommige wetenschappers, waaronder gedragswetenschappers en economen, betwisten dat dit de beste resultaten oplevert.

Jennifer Vecchi haalt een experiment, inclusief controlegroepen, van enkele jaren geleden in grote Amerikaanse steden aan. Studenten kregen op verschillende manieren betaald voor hun testresultaten.

Plezier beleven aan het proces zorgt voor betere resultaten

Studenten in New York kregen een beloning voor (verbetering van) hun testresultaten gedurende het schooljaar. Op de jaarlijkse examendag scoorden zij niet beter dan andere jaren. In Dallas kregen studenten een bescheiden bedrag iedere keer als zij een boek hadden uitgelezen. Zij lazen daardoor niet alleen meer, ook hun testresultaten gingen er aanzienlijk door vooruit.

Een mogelijke verklaring is volgens wetenschappers dat belonen voor het proces beter is dan belonen voor het resultaat. Studenten in Dallas werden beloond of zij nu de test beter deden of niet. Ze beleefden plezier aan het proces en onthielden daarom meer en scoorden beter in de test.

In organisaties gaat het net zo. Hard werken wordt niet beloond. Alleen het eindresultaat telt. Jennifer Vecchi geeft het voorbeeld van een accountmanager die veel aan kleine klanten verkoopt tegenover een accountmanager die enkele grote klanten heeft. De accountmanager met de vele kleine klanten moet veel meer doen om dezelfde omzet te behalen als de accountmanager met de grote klanten. En de beloning is hetzelfde of zelfs minder. Deze focus op het eindresultaat leidt tot teleurstellingen. Er moet meer nadruk komen op het proces.

Wat is een goede klantenrelatie waard? Dat hoeft niet perse omzet te zijn. Deze klant kan bijvoorbeeld zorgen voor aanbevelingen bij anderen. Dat zou je moeten belonen, maar doe je dus niet op het moment dat je alleen naar het eindresultaat – in dit geval gerealiseerde omzet – kijkt.

Medewerkers eerst

Medewerkers willen fair beloond worden. Een faire beloning is gebaseerd op geleverde inspanningen en dus niet enkel op het (eind)resultaat. Organisaties die hiermee rekening houden hebben meer tevreden medewerkers, wat uiteindelijk tot een hogere productiviteit leidt. Het geheim is dus naar individuele medewerkers kijken, niet naar toegenomen omzet of winst.

Jennifer Vecchi doet een oproep om het beloningsbeleid om te gooien. Beloon medewerkers gedurende de loop van het jaar in plaats alleen aan het einde van het jaar. Beloon inspanningen in plaats van resultaat. Door het beloningssysteem anders in te richten – meer gericht op het belonen van het proces – worden de resultaten vanzelf beter.

Deze bijdrage is te vinden op het blog van TLNT.

Meer mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. pieter vogelaar op

    Ik herken wel e.a. in dit verhaal en ben ook van mening dat focus op alleen doelstelling veel te eenzijdig is en vaak veel schaduwkanten. Ik pleit voor een juiste balans in focus op proces en focus op doelstelling/resultaat. Eerder heb ik ook al e.a. hier over gelezen:
    philipvanlonden.wordpress.com/2011/08/09/sociale-innovatie-kijk-verder-dan-doelstellingen-map-methode/
    Ook Ben Tiggelaar is van mening dat teveel naar resultaten wordt gekeken en te weinig naar concreet gedrag in het hier en nu.
    Zie verder ook vogelaarsupport.nl/is-doelstelling-wel-zo-belangrijk/