Begin bij het stopcontact

1

Als we gedrag willen veranderen denken we over het algemeen aan beloning en erkenning. In sommige gevallen denken we zelfs aan ‘straffen’. De beloning of straf moet het gewenste gedrag opleveren.

Maar soms heeft dit onvoorziene consequenties en wordt zelfs het tegenovergestelde effect bereikt. Auteur Paul Hebert geeft het voorbeeld van wetgeving over sms-en in de auto. Deze wetgeving was bedoeld om de verkeerveiligheid te bevorderen, maar zorgt juist voor een lichte toename van ongelukken. Mensen proberen nu hun telefoon verborgen te houden bij het sms-en om te vermijden dat ze betrapt worden en letten daardoor net iets minder op. Met meer ongelukken als gevolg.

Dit probleem kan makkelijk op een andere wijze ondervangen worden. Zorg dat telefoons sms-en niet toestaan als ze met een zekere snelheid voortbewegen. Deze technologie is er al, maar zou alleen in alle telefoons geïmplementeerd moeten worden. Het is in dit geval niet het gedrag van de persoon dat verandert, maar de functie van de telefoon. 

En nu eens kijken naar de eigen organisatie. Hoeveel processen verminderen feitelijk de effectiviteit van medewerkers en zijn eigenlijk barrières? Barrières die jaren geleden in het leven zijn geroepen voor problemen die nu geen problemen meer zijn. Welke problemen kunnen opgelost worden door ‘de omgeving’ te veranderen in plaats van de medewerker? Een gebrek aan communicatie tussen verschillende afdelingen? Je kunt targets instellen op het aantal contactmomenten, maar je kunt de twee afdelingen ook (dichtbij) elkaar zetten.
Tenslotte nog een mooie analogie van Paul Hebert, die thuis altijd alle computerproblemen moet oplossen. Zijn eerste vraag is altijd: “zit de stekker in het stopcontact?” Hij begint altijd bij de muur en werkt dan naar de gebruiker toe. Neem niet aan dat het probleem in de gebruiker zit. Sluit eerst alle andere zaken die prestaties beïnvloeden uit. Kun je de omgeving of het proces verbeteren, dan heb je geen incentive- of bonusprogramma’s nodig…

Lees meer over “Bad Incentive Design In Action” op Fistful of Talent.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Ook handig als je in de trein zit, zo’n telefoon die niet op snelheid werkt…