BCA als kerstgeschenk: goed voor personeel én culturele sector

0

Het personeel aan het einde van het jaar een blijk van waardering geven en tegelijkertijd de kunst en cultuur in ons land sponsoren. Door uw medewerkers een Bedrijfs Cultureel Abonnement (BCA) als kerstgeschenk te geven slaat u twee vliegen in één klap.

Dat het de culturele sector in Nederland momenteel niet voor de wind gaat, zal niemand zijn ontgaan. De bezuinigingen van het kabinet-Rutte hakken er hard in door fors te snijden in cultuursubsidies. Ook de verhoging van het BTW-tarief op concert- en theaterkaartjes vanaf volgend jaar zomer zal het de sector alleen nog maar moeilijker maken. De regering moedigt nu bedrijven en vermogende particulieren aan om de kar te trekken. Met behulp van het Bedrijfs cultureel Abonnement kunnen bedrijven gehoor geven aan die oproep.

Betaalbaar extraatje
Wat houdt het BCA-abonnement nu eigenlijk in? Directeur Babs Schipper legt uit: ‘Het is een soort CJP-pas, maar dan voor bedrijven. Organisaties en bedrijven kunnen hun medewerkers met een BCA-abonnement een heel jaar lang korting geven op kunst, cultuur en entertainment. Het is daarom bijzonder geschikt als kerstcadeau. Voor het bedrijf is het een betaalbaar extraatje voor haar medewerkers, waardoor ze profiteren van een aanzienlijk goedkoper ticket voor allerlei soorten kunst en cultuur: van films tot concerten, van klassiek tot cabaret.’

Goed gewaardeerd
Exclusief voordeel op toneel, musicals, musea en tal van andere evenementen dus. En dat wordt volgens Schipper door het personeel goed gewaardeerd. ‘Ook omdat ze er niet per se gebruik van hoeven te maken samen met hun collega’s. Dat mag natuurlijk wel. Je kan tot acht tickets bestellen per reservering, dus of je nu met je familie, vrienden of collega’s gaat, dat maakt helemaal niet uit. Je geeft er als bedrijf ook een signaal mee af: hard werken is prima, maar ontspannen is net zo belangrijk. Daarnaast laat je zien dat je kunst en cultuur een warm hart toedraagt.’

Cultuurproducenten blij met BCA
BCA is een initiatief van de Stichting Stimulering Kunst en Cultuur. Deze stichting stelt zich ten doel, de naam zegt het eigenlijk al, om kunst en cultuur binnen het bedrijfsleven te stimuleren. BCA probeert al sinds haar oprichting in 2003 het bedrijfsleven te betrekken bij de culturele sector. Schipper: ‘Cultuurproducenten zijn erg blij met BCA. Ze kunnen op een heel gerichte manier aandacht vragen voor hun producties. Uit onafhankelijk onderzoek is gebleken (Ruigrok | Netpanel 2010) dat 63% van de respondenten door BCA wel eens een voorstelling bezoeken waar ze anders niet naar toe waren gegaan. BCA brengt de culturele partijen dus nieuw publiek. 65% gaat door BCA vaker naar een voorstelling en 78% besluit dankzij BCA wel eens op het laatste moment naar een voorstelling te gaan.

Inmiddels maken al meer dan 330 bedrijven met een potentieel bereik van 250.000 medewerkers gebruik van het abonnement. Naar volle tevredenheid, zo is uit recent onderzoek gebleken. Samenvattend biedt het abonnement voordelen aan drie partijen. Het bedrijf geeft de medewerkers een blijk van waardering, de medewerker bespaart veel geld in zijn vrije tijd en de producent ziet nieuw en extra publiek in de zaal.

Hoe werkt het?
Hoe werkt een abonnement? Iedere medewerker ontvangt via de mail wekelijks de BCA-nieuwsbrief met daarin de nieuwste aanbiedingen. Inloggen doe je met je persoonlijke code, waarna je direct kunt reserveren. Daarnaast verspreidt BCA twee keer per jaar een glossy magazine vol aanbiedingen, voorzien van informatie over diverse culturele activiteiten en interviews met bekende acteurs en artiesten. Iedere voorstelling, evenement of concert heeft zijn eigen BCA-code, zo is het mogelijk direct via internet, of telefoon te reserveren.

Wie het gehele BCA-aanbod wil bekijken kan terecht op www.mijnbca.nl. Maar liefst 750 aanbiedingen per jaar. BCA breidt het aanbod continu uit. Een goed voorbeeld daarvan is de recente samenwerking met Pathé. BCA-abonnees kunnen daardoor voordelig naar alle Pathé bioscopen in Nederland.

Bedrijven met meer dan 100 werknemers betalen voor een abonnement maximaal € 6,30 per medewerker, per jaar. Hoe meer medewerkers, hoe voordeliger het tarief. Naast het BCA-abonnement zal het kerstpakket in de meeste gevallen dus met nog meer gevuld kunnen worden dan enkel slierten opvulmateriaal.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.