Autobrief II: Gevolg voor HR?

0

De ministerraad stemde op voorstel van staatssecretaris Wiebes van Financiën in met de langverwachte Autobrief II. Dit voorstel voor aanpassing van het systeem van autobelastingen wordt nu aan de Tweede Kamer aangeboden. Wat betekent dit voor HR?

Het fiscale beleid voor auto’s zette de afgelopen jaren een verandering in gang. Vanaf 2008 was er al een stimuleringsbeleid voor zuinig rijden, maar dit is grotendeels overbodig geworden door de opkomst van Europees bronbeleid. Dit maakt het huidige systeem van autobelastingen nodeloos ingewikkeld, waardoor veel marktverstoring optreedt. Een ander gevolg is dat de autobelastingen momenteel geen efficiënte bijdrage meer leveren aan een schoner en zuiniger wagenpark. Daarnaast zorgen ze voor instabiele belastinginkomsten.

Emissieloos

In de nieuwe Autobrief staat uiteengezet hoe het Kabinet van 2017 tot en met 2020 de autobelastingen eenvoudiger wil maken. Het systeem is gericht op een stabiele stroom aan belastinginkomsten met meer milieuwinst. Zo maakt het kabinet de belastingen minder afhankelijk van CO2-uitstoot en zet het meer in op een streng Europees bronbeleid.
Het kabinet richt zich met het nieuwe systeem voor autobelastingen vooral op de segmenten waarin het effect het grootst is. Zo blijft de bijtelling voor volledig elektrische auto’s 4 procent, terwijl alle andere auto’s een bijtelling van 22 procent krijgen. Dit om emissieloos rijden te stimuleren. Volledig elektrische auto’s houden dus alle fiscale voordelen, maar hybride leaseauto’s worden duurder in de bijtelling.

BPM

De motorrijtuigenbelasting daalt gemiddeld met 2 procent en de aanschafbelasting (bpm) daalt gemiddeld met 12 procent.

Wat te doen als HR

Met name is de brief onduidelijk over de overgangsregelingen bij de bijtelling van de auto. Niet helemaal duidelijk is of de staffel nu gaat gelden voor alle auto’s of alle in dat jaar aangeschafte auto’s.

Duidelijk is wel, dat het rijden van een plug-in hybride fiscaal niet meer zo gunstig zal zijn als nu. Als een werkgever groen wil blijven rijden, heeft hij dus de komende twee jaar de tijd om zijn eigen beleid hierop te ontwikkelen en de eigen keuzes te maken.

Bron: rijksoverheid.nl

Lees ook: Autobrief 2.0 uitgesteld en Veel kritiek op plannen vernieuwing bijtellingssysteem
Meer weten over de nieuwe belastingplannen? Kom naar de Personeel en Salaris Vakdag 2015

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer