Auto van de zaak als benefit verdwijnt

0

De auto van de zaak als secundaire arbeidsvoorwaarde verdwijnt en maakt plaats voor alternatieven als een reisbudget.

De leaseauto van de zaak als secundaire arbeidsvoorwaarde gaat de komen jaren verdwijnen, zegt Ronald Postma, consultant bij Syndesmo, dat bedrijven adviseert over hun mobiliteitsbeleid. Volgens Postma ligt dat aan een combinatie van factoren. Om te beginnen komen leasecontracten door de nieuwe Europese IFRS-boekhoudregels per 2019 als schuld op de balans. Postma hoort van veel werkgevers dat ze de leaseauto niet meer vinden passen bij modern werkgeverschap. ‘Zij willen werknemers meer eigen verantwoordelijkheid en keuzemogelijkheden geven. En willen af van langlopende verplichtingen. Daarbij willen ze gehoor geven aan de roep van onderaf van vooral stadsjongeren die helemaal geen auto meer voor de deur willen.’

Bijtelling

Ook het feit dat in 2017 de bijtelling voor alle leaseauto’s wordt verhoogd naar 22% maakt de leaseauto een stuk minder aantrekkelijk. Vanaf volgend jaar krijgen alleen volledig elektrische auto’s nog een extra stimulans door een lage bijtelling van 4%. Veel werknemers stappen om die reden over op private lease. Volgens de Vereniging voor Nederlandse Autoleasemaatschappijen verviervoudigde het aantal privé aangekochte leaseauto’s de afgelopen twee jaar.

Reisbudget

Het mobiliteitsbudget, al jaren aangeprezen als hét alternatief voor de leasecontracten, kwam de laatste jaren maar moeizaam van de grond. Hierbij beheert de werknemer een reisbudget. Hij kan geld overhouden door goedkoper te reizen, vaker thuis te werken of met de fiets te gaan. Slim reizen wordt op die manier beloond, anders dan bij de reiskostenvergoeding achteraf.
‘Nu de leaseauto minder aantrekkelijker wordt, wordt de overstap naar een mobiliteitsbudget makkelijker’, zegt Postma. Voor zakelijk rijders die continu onderweg zijn, zoals servicemonteurs, zal de leaseauto nog wel blijven bestaan. Maar ook daar wordt steeds vaker een budget omheen gebouwd, constateert hij.

Alternatieven

Aanbieders komen met moderne flexibele vervoersoplossingen, mengvormen van zakelijk autodelen, lease en huur, zoals MyWheels, SammSamm, Wisselwagen en Tripmanager. De mobiliteitskaart is een mix van verschillende vervoersvormen op één kaart als NS Business Card en Mobility Mix. Andere werkgevers laten bedrijven het mobiliteitsbudget beheren, dat doen bijvoorbeeld Reisbalans, Shuttel en Mobilys. En nog weer andere werkgevers profileren zich met e-bikes of sluiten zich aan bij regionale fietsstimuleringsprojecten.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Over Auteur

Annet Maseland

Annet Maseland is freelance-redacteur van XpertHR Actueel.

Reageer