Artsen in spe becommentariëren opleiders

1

Het ministerie van Volksgezondheid heeft 850.000 euro subsidie gegeven aan een project waarbij aankomende specialisten anoniem commentaar kunnen geven op het werk van hun opleiders.

Het is de bedoeling dat de opleidende artsen hierdoor beter worden in hun werk. Uiteindelijk zou daarmee de kwaliteit van de zorg kunnen worden verbeterd. Dit heeft het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam woensdag bekendgemaakt.

De methode die wordt gebruikt, heet SETQ en is ontwikkeld door onderzoekers van het AMC. Inmiddels hebben meer dan twintig opleidingsziekenhuizen het systeem overgenomen. De subsidie van het ministerie wordt gebruikt om het systeem verder te verbeteren. Daarvoor werken de onderzoekers samen met de Universiteit van Maastricht.

De opleidende artsen krijgen tijdens functioneringsgesprekken te horen wat de artsen in spe van hun aanpak vinden. Volgens de onderzoekers kan het project leiden tot een cultuurverandering op de afdelingen van ziekenhuizen.

Lees ook:
> ‘Werknemers leren meest als ze sturing én vrijheid krijgen’
> Richtingwijzers in doolhof van leven-lang-leren

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. De titel van het stuk klopt in elk geval niet. Het gaat hier niet om “artsen in spe” maar om mensen die in opleiding zijn in een bepaald specialisme. Die zijn dus al (basis) arts. Voorts is het in de praktijk eigenlijk helemaal niet nodig dat commentaar anoniem te geven. Goede opleiders zijn heel goed in staat in overleg met hun assistenten over een weer te bekijken wat er zich allemaal afspeelt. Het gaat hier zelfs om communicatieve vaardigheden die je later als specialist goed van pas kunnen komen. Het is veel belangrijker kennis en vaardigheid te verwerven bij deze zeer ervaren opleiders die dat niet zomaar geworden zijn.