Arbeidsvoorwaarden en de Employee Value Propositie

0

Organisaties zouden hun arbeidsvoorwaarden veel meer moeten laten aansluiten bij de wensen van medewerkers.

In deze video een gesprek over arbeidsvoorwaarden en de Employee Value Proposition met John Bremen, Managing Director, Talent and Rewards van Towers Watson

Ten eerste een vraag over het geconstateerde verschil over wat de werkgever denkt dat de werknemer wil en wat de werknemer nou daadwerkelijk wil. Werkgevers denken aan salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, carrièreplanning en training. Maar medewerkers denken aan wat de waarde van het totale pakket aan beloningen is voor henzelf. Medewerkers denken over beloning, zoals klanten denken over producten en diensten.

Meer vooruitstrevende organisaties zijn hun arbeidsvoorwaarden aan gaan passen aan de individuele wensen van medewerkers. Ze hebben hen gevraagd wat belangrijk voor hen is. John Bremen adviseert bedrijven niet alleen na te denken over het arbeidsvoorwaardenpakket voor hun huidige medewerkers, maar ook om te kijken welke arbeidsvoorwaarden medewerkers wensen waar de organisatie in de toekomst behoefte aan heeft. De werkgever moet kijken naar de voorkeuren van het huidige personeel en de voorkeuren van het gewenste personeel.

Employee Value Proposition

John Bremen legt uit dat het arbeidsvoorwaardenpakket en de Employee Value Proposition (EVP) niet hetzelfde zijn. Veel werkgevers hebben lang gedacht dat de EVP een verlengde was van het arbeidsvoorwaardenpakket. Uit onderzoek blijkt dat de EVP staat voor alles wat de medeweker krijgt van de organisatie en wat de werkgever daarvoor terugkrijgt van de medewerker.

Arbeidsvoorwaarden zijn dus juist onderdeel van de Employee Value Proposition. Om onderdeel uit te maken van arbeidsvoorwaarden moeten medewerkers er waarde aan hechten, zoals bijvoorbeeld cultuur. Werkgevers moeten zich regelmatig afvragen waar medewerkers geen waarde aan hechten. Dit hoeft immers geen onderdeel (meer) uit te maken van het arbeidsvoorwaardenpakket.

Werkgevers moeten begrijpen welke waarde medewerkers toekennen aan specifieke elementen uit het arbeidsvoorwaardenpakket. Veel werkgevers denken dat ze dit al weten en begrijpen, maar dat doen ze niet, aldus Bremen. Werkgevers denken vaak dat salaris en bonussen belangrijk zijn, terwijl medewerkers vaker denken aan het reduceren van stress, de sfeer in de organisatie, de samenwerking met collega’s en woon-werkverkeer.

Werknemers kijken op drie verschillende manieren naar arbeidsvoorwaarden:

  1. Ze zien het als een basisbeloning die ze krijgen, enkel en alleen al voor het feit dat ze ergens werken. Medewerkers vinden dat ze daarop recht hebben omdat ze elke dag op komen dagen. Ze denken dan aan zaken als salaris en ziektekostenvergoeding.
  2. Medewerkers kijken naar prestatiegerelateerde arbeidsvoorwaarden. Medewerkers begrijpen dat ze moeten presteren en bijdragen aan de organisatie om in aanmerking te komen voor deze specifieke arbeidsvoorwaarden.
  3. Als laatste zijn er arbeidsvoorwaarden die gerelateerd zijn aan de individuele carrière. Medewerkers profiteren hier graag van, maar zien het als optioneel. Voorbeelden van dergelijke arbeidsvoorwaarden zijn loopbaanplanning en training en opleiding.

Werkgevers moeten waarde toekennen aan hun arbeidsvoorwaarden vanuit het gezichtspunt van de individuele werkgever. Op die manier kunnen werkgevers hun arbeidsvoorwaardenpakket aan laten sluiten bij de wensen van hun medewerkers. Overbodige arbeidsvoorwaarden – dat zijn niet waardevolle arbeidsvoorwaarden in de ogen van medewerkers – hoeven niet meer aangeboden te worden.  

In deze 9 minuten durende video op worldatwork.org legt John Bremen uit hoe werkgevers hun arbeidsvoorwaardenbeleid veel meer kunnen toespitsen op de wensen van medewerkers.

 Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.