7 signalen dat je niet cool bent om voor te werken

0

Is jouw organisatie cool om voor te werken? Coole werkgevers kunnen makkelijker getalenteerd personeel aantrekken. Hoewel cool , en zeker in relatie tot een werkgever, subjectief is en voor iedereen iets anders betekent, is er toch wel een zekere gemene deler.

Carrièreconsultant J.T. O’Donnell vraagt regelmatig aan talenten waar zij op letten om te bepalen of een bedrijf cool is. Op basis daarvan heeft zij een goed beeld van wat cool is en wat niet. Ze zet 7 factoren op een rij die in de ‘niet cool’ categorie vallen.

1. Je website ziet eruit alsof deze in 1990 gebouwd is.
Talenten bekijken altijd de website van een potentiële werkgever. Als de website saai of onooglijk is solliciteren zij niet.

2. Je social media aanwezigheid lijkt geautomatiseerd en mist persoonlijkheid.
Social media geven bedrijven een stem. Als bedrijven niet regelmatig actief zijn op bijvoorbeeld Twitter, LinkedIn en Facebook krijgen talenten de indruk dat het bedrijf A) niet met moderne media overweg kan B) niets interessants heeft te melden of C) iets te verbergen heeft.

3. Er zijn online geen interessante of succesverhalen over je organisatie te vinden.
Over coole bedrijven zijn verhalen geschreven. Ze krijgen media-aandacht omdat ze succesvol zijn, relevant of de maatschappij dienen. Om aan te tonen dat je goed of succesvol bent en aandacht en bewondering verdient, zullen derden aandacht aan je moeten besteden.

4. Je vacatureteksten lijken door een eerstejaars rechtenstudent geschreven.
Langdradige en onnodig gecompliceerde vacatureteksten houden de aandacht van potentiële sollicitanten niet vast. In de vacaturetekst moet duidelijk aangegeven worden hoe je als medewerker bijdraagt aan het succes van de organisatie. Een abstracte opsomming van vereiste kwalificaties is saai en zorgt voor afhakende talenten.

5. Je medewerkers en managers zijn naam- en gezichtsloos.
Als er over medewerkers en bestuurders niets (indrukwekkends) via sociale media en op de website te vinden is kunnen talenten niet beoordelen of het leuk is om voor je te werken.

6. Er is geen ondersteuning voor je claim dat je missie echt de basis is van de organisatie.
Veel bedrijven maken hun missie niet waar, hoewel ze zeggen dat wel te doen. Je zult moeten laten zien hoe je er als organisatie alles aan doet om je missie waar te maken.

7. Je doet niets voor de gemeenschap of goede doelen.
Een bedrijf dat goede daden verricht wordt als sensitief gezien. Als een bedrijf dat people voor profit laat komen. Veel talenten vinden het belangrijk om te zien dat je als bedrijf maatschappelijk betrokken bent.

Volgens O’Donnell hoef je niet meteen fors te gaan investeren in employer branding. Haar advies: Kijk eens goed naar bovenstaande lijst en bedenk welk verhaal je als bedrijf kunt vertellen dat bewijst dat je cool bent. En deel dat verhaal, onder andere via je website en sociale media. Dat zal opgepikt worden door talenten, die het weer doorvertellen aan anderen. Op deze wijze kom je als cool bedrijf onder de aandacht van velen.

Bron: Talentblog LinkedIn

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.