Sollicitanten geloven opgeblazen verhalen niet

0

Het gaat sollicitanten om authenticiteit. En juist dat ontbreekt op de meeste (werkenbij)websites. Het is over het algemeen ‘gelikte propagandapraat’. Maar ‘authentieke teksten’ worden vaker gelezen en geloofd.

Dat kan zomaar straattaal zijn. Of ‘een praatje pot’ tussen collega’s. Het gaat erom dat de potentiële sollicitant een eerlijk beeld krijgt van de organisatie en zijn of haar mogelijk toekomstige collega’s.

Hieronder tien tips om authentieker over te komen als werkgever:

  1. Verhalen van medewerkers: korte, kenmerkende verhalen van medewerkers. Geef bijvoorbeeld voorbeelden van hoe startende medewerkers het beleid of het succes van de organisatie (mede) beïnvloeden.
  2. Statistieken: geef ‘echte’ cijfers. Iedere keer als je cijfers publiceert kan je daarop worden aangesproken. Een vergelijking met concurrenten leidt automatisch tot een online tegenreactie van die concurrenten. Daarmee stel je je kwetsbaar op. Koester dit!
  3. Toon zwakte: wees eerlijk over problemen of fouten. Ontkennen heeft geen zin en keert zich tegen de organisatie. Bovendien maakt iedere organisatie fouten. Dat tonen maakt de organisatie juist ‘menselijk’.
  4. Blogs van de gewone medewerker: een open en eerlijke blog, geschreven door ‘de gemiddelde werknemer’, is een krachtige authentieke factor. Als organisatie geef je aan medewerkers de ruimte te geven en stel je je (wederom) kwetsbaar op.
  5. Contactgegevens medewerkers: door de contactgegevens van medewerkers te vermelden geef je aan open te staan voor feedback. Bovendien kunnen zo de ervaringen van medewerkers geverifieerd worden.
  6. De mogelijkheid om commentaar te geven of vragen te stellen: geef potentiële sollicitanten de mogelijkheid om commentaar te geven op de website (blog) of om vragen te stellen. Uiteraard reageer je daar als organisatie openlijk op.
  7. Waardeer mening van anderen: doe mee aan ‘beste werkgever’-verkiezingen. Laat de organisatie beoordelen door anderen. Dat kan ook op sociale netwerken als Facebook , Twitter of LinkedIn. Dit geeft de boodschap dat je als organisatie niet bang bent voor de mening van anderen.
  8. Eerlijk taalgebruik: af en toe eens recht voor zijn raap iets zeggen, of zelfs schelden, mag. Dat is echt authentiek.
  9. Een realistische functiebeschrijving: veel functiebeschrijvingen zijn zeer saai, geven de inhoud van de functie niet goed weer of zijn nauwelijks uitdagend. Een functiebeschrijving moet gebruikt worden voor een eerlijke weergave van de functie-inhoud. Er moet passie en uitdaging inzitten.
  10. Help: sollicitanten moeten vaak veel moeite doen om informatie over bijvoorbeeld de sollicitatieprocedure te vinden. Informatie over de organisatie en de sollicitatieprocedure moet makkelijk vindbaar zijn. Vaak zijn vragen zeer specifiek. Geef sollicitanten de mogelijkheid deze vragen te stellen aan de juiste personen.

Het artikel vervolgt met  tien zaken die de authenticiteit van de organisatie schaden. Die lees je op het blog van ERE.net.

Meer Mediascan » 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.