Op je eerste werkdag horen dat je over vier jaar ontslagen wordt

3

Het komt vaker voor bij organisaties dat medewerkers opnieuw moeten solliciteren op hun functie. Het concept dat medewerkers reeds bij indiensttreding te horen krijgen dat ze over enige tijd opnieuw zullen moeten solliciteren op hun functie is redelijk nieuw.

Mike Haberman  schrijft over een nieuw werkgeversconcept bij het nieuwe Revel Casino in Atlantic City. Aangenomen medewerkers wordt vertelt dat over vier tot zes jaar hun contracten ontbonden zullen worden en dat ze dan opnieuw moeten solliciteren. Haberman maakt daar wat dramatisch ‘Welkom bij het bedrijf, oh trouwens, over vier jaar word je ontslagen’ van.

Het concept geldt alleen voor medewerkers die veel met klanten te maken hebben, zoals serveersters en casinomedewerkers. Managers hoeven niet opnieuw te solliciteren. Het casino stelt dat door dit concept alleen echte professionals worden aangetrokken die geïnspireerd worden door een competitieve werkomgeving.

Uiteraard zijn er tegenstanders van het concept. Zo stelt een advocate: ‘Waarom zou je je goede medewerkers aan een dergelijke competitie mee laten doen? Waarom al die moeite doen?’ De advocate vermoed dat het te maken heeft met de leeftijd van medewerkers. Voor haar lijkt het erop dat het casino op regelmatige basis haar personeelsbestand verjongt. 

Brian Tyrrell, professor in gastvrijheidsmanagement, juicht het concept juist toe. Jersey. Tyrrell denkt dat het opnieuw moeten solliciteren medewerkers motiveert om promotie te maken binnen het casino. Managers hoeven immers niet opnieuw te solliciteren.

Vanuit medewerkerkant worden vraagtekens bij het concept geplaatst, zoals dat ook bij de flexibilisering van de arbeidsmarkt in Nederland gebeurt. Door de onzekerheid over het al of niet hebben van een baan kunnen geen lange termijn verplichtingen worden aangegaan en is het bijvoorbeeld moeilijk om een lening of hypotheek te krijgen.

Haberman ziet echter nog een voordeel aan dit concept. Het zal medewerkers aanzetten tot goed presteren. Medewerkers moeten continu werken aan het up to date houden van hun kennis en vaardigheden. Hij haalt daarbij managementgoeroe Tom Peters aan. Tom Peters stelt dat de beste manier om de prestaties van medewerkers te beoordelen is te kijken of het cv het afgelopen jaar is verbeterd.

Haberman is van mening dat het concept een kans moet krijgen. En hij voegt er aan toe dat dit turbulente tijden zijn. Wie weet wat er allemaal in vier tot zes jaar verandert. Iedereen zal moeten blijven werken aan zijn of haar employability.

Habermans bijdrage staat op het blog van Omega HR Solutions. Zijn inspiratie haalde hij van NPR.

Meer Mediascan » 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. Leuk bericht, naast het moeten accepteren van onzekerheid van de tijdelijke contracten zoals 3x jaarcontract. Helaas is tegenwoordig kortere constructies meer gangbaar zoals 3x 3 in de mode en dan uitzend periode om te overbruggen en dan begint het van voor af aan. Hypotheek afsluiten, opbouw pensioen, bouwen aan goede financi?le basis voor je (toekomstige) familie is er niet meer bij.

    Zint het je niet dan mag je vertrekken.

    Vaste contracten worden niet meer gegeven of in zeer speciale gevallen. Heb je deze eindelijk bemachtigd, mag je opnieuw solliciteren naar je functie.

    Dan is het simpel, men kijkt naar een meer betrouwbare werkgever, loyaliteit is ver te zoeken extra inzet?? Dat wordt toch niet beloond, niet iedereen kan manager worden of doorgroeien (beperkte plaatsen).

    En het maar gek vinden dat men niet de juiste mensen kan vinde, goh…

  2. tja en daar gaan we weer, een piramide loopt van onderern(breed) naar boven(in een punt)dus je hebt meer medewerkers nodig dan managers. Daarnaast is het natuurlijk erg makkelijk om jong personeel te hebben en te houden (lekker goedkoop) stel de medewerker daarnaast vooral een goed salaris in het vooruitzicht over pakweg 10 jaar (kan de werknemer toch nooit halen) en de werknemer zal zich kapot werken en voor hij het salaris kan gaan verdienen wat je de medewerker hebt voor gehouden laat je hem/haar opnieuw solliciteren en wijst hem/haar daaarna af en je begint opnieuw met een jonge gemotiveerde medewerker en het verhaal kan zich herhalen. En manager worden kunnen ze toch niet. Want ik schreef al dat er geen enkel topzwaar bedrijf kan zijn want dan is er niemand meer die het werk doet. Dus moraal van dit verhaal pas op je wordt gebruikt als slaaf.

  3. michael Niehot op

    Ik verbaas mee nog het meest dat iedereen hoog op geeft over loyaliteit van de werknemer maar over die van de werkgever wordt niet gerept. Nee die heeft immers keuze genoeg en met een beetje mazzel moeten we straks voor bijna niets gaan werken. 41 jaar , werkeloos kan bij callcenter gaan werken voor bruto 9.89 met 6 maand contract, weigeren kan maar straks zit je op bijstand niveau en dan moet je wel. kan niet wachten tot er weer krapte op de arbeidsmarkt komt. Kan ik weer kort lopende contracten aan gaan met werkgevers om zo van beter naar beter te hoppen.