Nederlandse vrouw ambieert topfunctie

0

De Nederlandse vrouw is ambitieus als het gaat om het bereiken van een hoge functie. Zelfs zo ambitieus dat zij de Nederlandse mannen daarin voorbij gaan, blijkt uit onderzoek van recruitmentorganisatie Hays. Daarnaast blijkt dat het merendeel van de vrouwen niet het gevoel heeft dat zij bij gelijke geschiktheid hetzelfde worden beloond als mannen.

De meerderheid van de Nederlandse vrouwelijke professionals (60%) ziet zichzelf pas als succesvol wanneer zij een toppositie heeft bereikt. 4% ziet zichzelf pas succesvol als zij de CEO-functie hebben bereikt. Wereldwijd ligt dat percentage met 12 procent aanzienlijk hoger. Toch heeft bijna de helft van de vrouwen wereldwijd niet het gevoel dat zij hun prestaties, talenten en ambities onder de aandacht van hun managers kunnen brengen.

Verschil man en vrouw

Waar 60% van de Nederlandse vrouwelijke professionals voor een topfunctie gaat, gaat maar liefst 58% van de Nederlandse mannen ook voor een topfunctie. De Belgische vrouwen zijn daarentegen een stuk ambitieuzer. Daarvan streeft 67% een toppositie na, tegen 82% van de mannen.

Jill van Casteren, HR-manager van Hays Nederland: “De mate waarin er binnen de organisatie ruimte is om zichtbaar te maken wat je waard bent en wat je prestaties zijn, bepaalt voor een belangrijk deel je carrièrekansen en loopbaanontwikkeling. Nederlandse vrouwen scoren op dit punt weliswaar iets hoger dan het wereldwijde gemiddelde, maar weer flink lager dan vrouwen in België. Er is op dit punt veel ruimte voor verbetering. Een goede zelfpromotie is enerzijds een eigen verantwoordelijkheid, maar het is cruciaal dat het belang ervan binnen organisaties wordt erkend.”

Salaris

Zo’n 76% van de Nederlandse mannen is van mening dat man en vrouw bij gelijke geschiktheid hetzelfde worden beloond. Slechts 48% van de vrouwen denkt hier hetzelfde over. Van Casteren: “Hoewel er sprake is van een flinke verbetering ten opzichte van vorig jaar, is het verschil in perceptie over gelijke beloning nog steeds te groot. Slechts 20 procent van de Nederlandse ondernemingen heeft een formeel beleid met betrekking tot gelijke kansen tussen mannen en vrouwen. Dat is zelfs een daling van 4 procent ten opzichte van 2015. Dit thema moet echt in alle sectoren hoger op de agenda komen te staan. Het ontbreekt nog teveel mannen én vrouwen aan inzicht op dit punt en dat staat verandering in de weg.”

Bron: Hays

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.