Lekken info jaagt bedrijven op kosten

1

Het lekken van bedrijfsgevoelige informatie kost bedrijven jaarlijks in totaal 115 miljoen euro.

 

Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van verzekeraar Nationale Nederlanden, dat dinsdag is gepubliceerd.

Zes op de tien ondernemingen beschikken over bedrijfsgevoelige informatie. Bij circa 10.000 Nederlandse bedrijven zijn de afgelopen 5 jaar ongewenst gevoelige gegevens op straat komen te liggen. Het lekken leidt niet alleen tot extra kosten voor de bedrijven, maar brengt ook hun continuïteit in gevaar.

Het lekken van informatie gebeurde in 58 procent van de gevallen doordat medewerkers van een bedrijf overstapten naar een concurrent. Ook slordig gedrag 31 (procent) en diefstal (17 procent) worden als oorzaken genoemd.

Volgens de onderzoekers laat maar 40 procent van de bedrijven hun werknemers een geheimhoudingsverklaring of concurrentiebeding tekenen om de bedrijfsgevoelige informatie veilig te stellen. Ook bewaart meer dan de helft van de bedrijven belangrijke papieren niet achter slot en grendel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Hans van Dongen op

    Het lekken van informatie richting de concurrent/nieuwe werkgever (58%) en diefstal (17%) zijn in deze zaken die niet te voorkomen zijn met een geheimhoudingsverklaring of met een concurrentiebeding, doch (een gedeelte van) de gevolgen kunnen bij een voldoende sterke zaak (bewijslevering is veelal moeilijk) op de “dader” verhaald worden (al was het alleen maar een vorm van genoegdoening of een signaal naar anderen, want het kwaad is al geschied).

    Slordig gedrag is veelal een door de tijd ingeslopen gedraging. Geregeld overleg over het belang van het bedrijfsveiligheids/geheimhoudingsonderwerp tijdens een dienstverband en bij het afscheid, het reguleren van zaken via (bijv. social media of uitgebreide internet)protocollen, beperkte toegang tot info (authorisaties, bepaalde personen, wachtwoorden), en goede afspraken over hoe te handelen in geval van bijv. HNW, BYOD etc. kan enige problemen voorkomen.

    Het komt dus met name neer op herhaalde, heldere, eenduidige communicatie tussen werkgever en werknemer (wederkerig en wel verbaal en schriftelijk = preventief/voorkomen).

    De kwaadwillenden zijn in de meeste gevallen slechts alleen met actie achteraf te pakken.

    Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 29-5-2012